Tio brister upptäcktes vid kontroll på McDonalds

"Vi har brustit. Så här ska det absolut inte se ut", säger Mikael Nyström, driftsansvarig på McDonalds i Eskilstuna centrum.

Så här såg det ut i ett av personalrum.

Så här såg det ut i ett av personalrum.

Foto: Miljökontoret

Eskilstuna2021-08-05 20:32

En eftermiddag i slutet av juli genomförde miljökontoret i Eskilstuna en oanmäld livsmedelskontroll på McDonalds i Cityhuset. Fokus för kontrollen var rengöring och underhåll av lokaler och utrustning samt restaurangens rutiner. 

De delar av lokalerna som matgästerna ser och rör sig i var rena. Beträffande redskapen och ytorna som användes för matlagning fanns heller inget att anmärka på. 

I övriga utrymmen konstaterades dock ett flertal brister. 

På tio punkter kräver miljökontoret att McDonalds åtgärdar brister, vilket ska kontrolleras nästa vecka.

I diskrummet var väggar, bänkar och diskmaskin smutsiga. En smutsig borste hade kontakt med nydiskade brickor. Utanför personaltoaletten fanns mycket bananflugor. Ett smutsigt sopkärl var placerat i nära anslutning till hamburgerbröden. Tvättrummet, där personalkläderna tvättas upplevdes som smutsig, även själva tvättmaskinen i vilken man påträffade två portionssnusar. I herrarnas personalrum var golv och handfat smutsiga.

undefined
Så här såg det ut i ett av personalrum.

Inte heller städutrustningen klarade kontrollen då även den noterades som smutsig.

Mikael Nyström är driftsansvarig på McDonalds i Cityhuset. Han har tagit del av miljökontorets rapport och säger att han delar miljökontorets beskrivning av situationen.

– Det här är inte bra, och vi har brustit på de tio punkter som identifierats. Så här ska det absolut inte se ut, säger han,

undefined
Smutsiga sopkärl och bananflugor nämns i några av punkterna.

Enligt driftschefen vidtogs åtgärder direkt efter miljökontorets besök.

– Och vi har haft uppföljningar varje dag och vi ska se till att det aldrig händer igen. Jag vill förtydliga att vi har rutiner för rengöring och städning, varje dag, varje timme. Det är en verksamhet som rullar på hela tiden med mycket personal och gäster. På något sätt har det brustit, säger han.

Mikael Nyström säger att han känner oss väldig trygg med de utbildningar och checklistor som finns.

Kan man tolka resultatet av kontrollen som att ni prioriterar städning och rengöring av de ytor som gästerna ser?

– Det handlar inte om någon prioritering. Det finns väldigt tydliga instruktioner för både det som ses utåt av gästerna och för övriga ytor. 

Ska ett omklädningsrum på McDonalds vara lika fräscht som köket?

– Det finns instruktioner för alla utrymmen som personalrum, tvättrum och diskrum. Det ska vara rent och fräscht, ordning och reda, säger Mikael Nyström. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!