Månadspriset på den rörliga delen i elområde SE3 hamnade i december på 269,02 öre per kilowattimme, plus elbolagens påslag och skatter. I november var priset 130,88 öre, det vill säga att den kommande månadens elräkning blir drygt dubbelt så hög än den senaste.
På EEM:s hemsida skyltar de inte med att kunderna kan få hjälp med sin elräkning, men den finns att få för behövande.
– Vi uppmuntrar alla kunder som har problem eller begränsad betalningsförmåga att ta kontakt med oss. Kontakt skall ske före förfallodatum, säger Fredrik Holmström, gruppchef på kundadministration på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, ESEM, och fortsätter:
– I kontakten med oss kommer vi att göra en individuell bedömning för att hitta en lösning. Lösning skulle kunna vara en amorteringsplan, alternativt att skjuta upp en fakturas betalningsdatum med en månad. Vi kommer alltid att resonera med kunden eftersom vi vet att det kommer att komma en ny faktura nästa månad, och en till och en till.
Han tycker att det just där och då kan vara en lösning att skjuta upp en betalning med en månad.
– Men då ska kunden veta att nästa månad ska två fakturor betalas i stället för en. Det är därför viktigt att vi resonerar tillsammans med kunden så att vi inte sätter en kund i en ännu större skuld, menar Fredrik Holmström och lägger till:
– Jag vill understryka att det är viktigt att höra av sig till oss i tid innan fakturan förfaller.
Han vill samtidigt passa på att ge alla elförbrukare lite spartips.
– Om vi ska fokusera på el, då det är elhandelspriserna som påverkar kund mest, skulle jag vilja tipsa om att hålla koll på sin förbrukning med hjälp av Mina sidor. Där kan man enkelt se och jämföra förbrukning för respektive timma eller dygn beroende på vad kunden har för mätare.
Fredrik Holmström nämner att om man inte har tim-värden på Mina sidor kan man höra av sig till deras kundservice för att få sin mätare uppdaterad.
– Även om en kund har ett fastprisavtal finns det nytta i att kolla på sin förbrukning. På Mina sidor kan man tävla med sig själv och jämföra förbrukning med tidigare perioder eller tidigare år för att se om man har sänkt sin förbrukning.
Han berättar att han har fått siffror på att han sänkt sin egna elanvändning med mellan 10-15 procent det senaste halvåret jämfört med tidigare år.
– Där någonstans bör respektive kund då ligga om man ska följa snittet. Nu är det svårt med statistiken då användandet av el kan bero på fler saker än att vi är duktiga på att spara på elen. Till exempel utomhustemperatur, är det kallt ute så kommer eluppvärmda villor använda mer el än om det är varmt ute.
Han tycker att man med fördel kan testa att stänga av golvvärmen till badrummet en dag eller sänka temperaturen och jämföra vad förbrukningen landade på när värmen var avstängd kontra påslagen.
– Det kan göra mer skillnad än vad man tror. I lägenheter är det oftast extra elelement eller eluppvärmda golv och handdukstorkar som kan dra iväg i förbrukning och påverkar då hur dyr fakturan i slutändan blir.
Fredrik Holmström har ett avslutande tips till alla elförbrukare:
– Håll koll på förbrukning för att slippa bli överraskad.