I slutet av januari 2021 öppnades Rademachergatan upp för biltrafik mellan Kriebsensgatan och Careliigatan i centrala Eskilstuna. Den 11 november stängs partiet av.
– Anledningen till att vi öppnade var för att man skulle kunna ta sig med bil till Kungsplan, Domushuset och dess parkeringar där, förklarar Jan Heldring, byggledare på stadsbyggnadsförvaltningen på Eskilstuna kommun.
– Vi öppnade vägen förbi torget när vi stängde av Drottninggatan från Hamngatan, den vägen man tog sig till dessa platser innan.
Han säger att en annan anledning till öppningen var att det skulle bli enklare för Peab att ta sig fram till deras byggnationer i centrum.
– Det finns inte längre något behov av att ha öppet förbi torget så därför övergår vi till det normala igen. Du kommer in till Kungsplan och p-huset från Drottninggatan igen.
Bussarna har inte passerat förbi Fristadstorget under tiden att Rademachergatan varit öppen för biltrafik. Slutbesiktning av Drottninggatan sker i slutet av november och den ordinarie busslinjesträckningen förväntas tas i bruk under december.
Innan Rademachergatan öppnades för trafik var Jan Heldring lite orolig för att det kunde bli mycket trafik förbi Fristadstorget.
– Vi hade lite bekymmer för att gångarna och cyklisterna skulle få problem när de skulle korsa Rademachergatan. Vi tänkte sätta upp ett tillfälligt övergångsställe, men det har gått bra och vi har inte behövt göra det. Det hade i så fall blivit vid Nybrogatan.
Nu har skyltar placerats ut för de som brukar passera med bil.
– Skyltarna har vi satt upp som förhandsinformation om vad som händer, så att man ska vänja sig innan gatan stängs av.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) berättar att det pågår en samlad översyn av parkeringar och tillgänglighet för centrum med omnejd.
– Det finns nog mycket matnyttiga lärdomar med denna öppning över torget. Att kolla nära stadskärnan för att hämta och lämna och uträtta snabba ärenden är nog en sådan sak som borde påverkats positivt av möjligheten att åka över torget. Jag hoppas de noterar detta och tar det med sig i utvärderingen inför mer permanenta åtgärder framöver.
Han har dock känslan av att det inte har varit så många som använt sig av Rademachergatan under dess öppning för biltrafik.
– Det jag har hört är att det inte är så många bilister som hittar fram den vägen. Så det har varit en bra smitväg för dem som känt till den. Men relativt få har tagit den så avlastningen under byggena har inte blivit så stor. Det kan ha ändrats mot slutet, så kolla med Sarita Hotti, det är lite hennes frågor.
Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden, har en tydlig på syn på den tillfälliga öppningen.
– Den har varit en nödlösning. Vi har en ganska stor del som promenerar längs bargatan mot Fristadstorget och det är mycket busshållplatser där som är mer anpassade för gående.
– Själv har jag inte valt att använda Rademachergatan som genomfart, jag har köat mig runt vid behov.
Hon menar att tanken var att den bara skulle vara öppen under ombyggnaden utanför Mälardalens universitet.
– Vi gör mätningar för att se hur det går med flödet och vi fortsätter att titta på det framöver. Vi ska även se över flödet helt och hållet i centrum.
– Det har varit mycket nybyggnation kring Valsverket som påverkat rörelsemönster. När det har byggts klart ska vi se över om vi behöver öppna upp eller stänga gator för trafik i centrum.