SĂ„ tycker Eskilstunaborna om nya elsparkcykelregeln

FrÄn den 1 september Àr det förbjudet att köra elsparkcykel pÄ gÄngbanorna. Men vad gÀller egentligen ute pÄ vÀgarna och vad tycker Eskilstunaborna om den nya regeln? Tidningen tog reda pÄ saken.

Camilla Toth Ogumelu, 52, föredrar en traditionell cykel och har helt valt bort elsparkcyklar. Hon tycker att det Ă€r en bra idĂ© att sparkcyklarna ska ut i trafiken precis som de vanliga cyklarna. ”De Ă€r ju ganska farliga nĂ€r de kör sĂ„ ruskigt fort utan hjĂ€lm eller koll pĂ„ lĂ€get. Det har varit rena High Chaparral nĂ€r de kommit bakom en", sĂ€ger Camilla Toth Ogumelu.

Camilla Toth Ogumelu, 52, föredrar en traditionell cykel och har helt valt bort elsparkcyklar. Hon tycker att det Ă€r en bra idĂ© att sparkcyklarna ska ut i trafiken precis som de vanliga cyklarna. ”De Ă€r ju ganska farliga nĂ€r de kör sĂ„ ruskigt fort utan hjĂ€lm eller koll pĂ„ lĂ€get. Det har varit rena High Chaparral nĂ€r de kommit bakom en", sĂ€ger Camilla Toth Ogumelu.

Foto: Carolina Scott

Eskilstuna2022-08-22 04:45

Den som fĂ€rdas pĂ„ en elsparkcykel Ă€r frĂ„n den 1 september inte lĂ€ngre vĂ€lkommen pĂ„ gĂ„gatorna har infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) meddelat. Huvudorsaken Ă€r elsparkcyklarnas snabba hastighet som har skrĂ€mt upp och skadat mĂ„nga fotgĂ€ngare. Den nya regeln vĂ€cker bĂ„de glĂ€dje och ilska bland svenska folket och inte minst i Eskilstuna. 

undefined
"SÄ lÀnge elsparkcyklisterna kör pÄ en cykelbana tycker jag det Àr ett bra beslut. Annars Àr situationen pest eller kolera eftersom det kan uppstÄ en farlig situation vilken vÀg de Àn kör pÄ", sÀger Eskilstunabon Reza Amiri, 32.

– SĂ„ lĂ€nge elsparkcyklisterna kör pĂ„ en cykelbana tycker jag det Ă€r ett bra beslut. Annars Ă€r situationen pest eller kolera eftersom det kan uppstĂ„ en farlig situation vilken vĂ€g de Ă€n kör pĂ„. Jag tror att risken ute i trafiken Ă€ndĂ„ Ă€r större eftersom man har mindre kontroll dĂ€r Ă€n nĂ€r man kör pĂ„ gĂ„ngbanan, sĂ€ger Eskilstunabon Reza Amiri, 32, som poserar bakom sin egen elspark vid Eskilstuna Centralstation.

undefined
Dee, 37, fĂ€rdas dagligen till och frĂ„n jobbet pĂ„ sin elsparkcykel och tycker det nya förbudet Ă€r en dĂ„lig idĂ©. "Jag tycker det Ă€r skitdĂ„ligt. Om cykelvĂ€gen plötsligt tar slut, ska vi dĂ„ Ă„ka i 20 kilometer i timmen och bli omkörda av bilar i 50 kilometer i timmen? Det kĂ€nns inte som ett sĂ€kert alternativ”, sĂ€ger hon.

Dee, 37, fÀrdas dagligen till och frÄn jobbet i Eskilstuna pÄ sin elsparkcykel och tycker det nya förbudet Àr en dÄlig idé. Dee har aldrig sjÀlv varit med i en sparkcykelolycka och hon tror sig veta varför.

– Det Ă€r en sjĂ€lvklarhet för mig att köra försiktigt bland fotgĂ€ngare. DĂ€r har jag alltid Ă„kt under 20 kilometer i timmen. Jag tycker det Ă€r skitdĂ„ligt att vi elsparkcyklister nu kommer att begrĂ€nsas frĂ„n gĂ„ngbanor. Om cykelvĂ€gen plötsligt tar slut, ska vi dĂ„ Ă„ka i 20 kilometer i timmen och bli omkörda av bilar i 50 kilometer i timmen?, sĂ€ger Dee.

Förra Äret skedde 11 sparkcykelolyckor i Sörmland dÀr 13 personer skadade sig eller omkom. Det Àr nio fler Àn 2019 dÀr tvÄ personer var inblandade, enligt Transportstyrelsen. Hos mÄnga gror en oro nÀr elsparkcyklisterna snart ska samsas med bilisterna ute pÄ vÀgarna. Det Àr heller inte alltid en sjÀlvklarhet vem som har rÀtt eller fel i en olycka lÀngs vÀgen.

– I regel gĂ€ller exakt samma lagar som för den som fĂ€rdas med cykel. Vid ett övergĂ„ngsstĂ€lle Ă€r det dock inte alltid cyklisten som har rĂ€tt utan det har hĂ€nt att de cyklat in i bilar, sĂ€ger polisens presstalesperson Angelica Israelsson Silfver.

I dag fĂ„r en cyklist böta 500 kronor för att ha kört pĂ„ en gĂ„ngbana och boten för en elsparkcyklist lĂ€r ligga pĂ„ ungefĂ€r samma summa, enligt polisen. 

Kommer polisen hinna hantera det nya elsparkcykelförbudet pÄ gÄngbanorna?

– Vi kommer hantera det i den mĂ„n vi hinner och hoppas pĂ„ att vi slipper se vĂ„rdslöst beteende bland bĂ„de elsparkcyklister och bilister, sĂ€ger Angelica Israelsson Silfver.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!