Så tycker Eskilstunaborna om nya elsparkcykelregeln

Från den 1 september är det förbjudet att köra elsparkcykel på gångbanorna. Men vad gäller egentligen ute på vägarna och vad tycker Eskilstunaborna om den nya regeln? Tidningen tog reda på saken.

Camilla Toth Ogumelu, 52, föredrar en traditionell cykel och har helt valt bort elsparkcyklar. Hon tycker att det är en bra idé att sparkcyklarna ska ut i trafiken precis som de vanliga cyklarna. ”De är ju ganska farliga när de kör så ruskigt fort utan hjälm eller koll på läget. Det har varit rena High Chaparral när de kommit bakom en", säger Camilla Toth Ogumelu.

Camilla Toth Ogumelu, 52, föredrar en traditionell cykel och har helt valt bort elsparkcyklar. Hon tycker att det är en bra idé att sparkcyklarna ska ut i trafiken precis som de vanliga cyklarna. ”De är ju ganska farliga när de kör så ruskigt fort utan hjälm eller koll på läget. Det har varit rena High Chaparral när de kommit bakom en", säger Camilla Toth Ogumelu.

Foto: Carolina Scott

Eskilstuna2022-08-22 04:45

Den som färdas på en elsparkcykel är från den 1 september inte längre välkommen på gågatorna har infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) meddelat. Huvudorsaken är elsparkcyklarnas snabba hastighet som har skrämt upp och skadat många fotgängare. Den nya regeln väcker både glädje och ilska bland svenska folket och inte minst i Eskilstuna. 

undefined
"Så länge elsparkcyklisterna kör på en cykelbana tycker jag det är ett bra beslut. Annars är situationen pest eller kolera eftersom det kan uppstå en farlig situation vilken väg de än kör på", säger Eskilstunabon Reza Amiri, 32.

– Så länge elsparkcyklisterna kör på en cykelbana tycker jag det är ett bra beslut. Annars är situationen pest eller kolera eftersom det kan uppstå en farlig situation vilken väg de än kör på. Jag tror att risken ute i trafiken ändå är större eftersom man har mindre kontroll där än när man kör på gångbanan, säger Eskilstunabon Reza Amiri, 32, som poserar bakom sin egen elspark vid Eskilstuna Centralstation.

undefined
Dee, 37, färdas dagligen till och från jobbet på sin elsparkcykel och tycker det nya förbudet är en dålig idé. "Jag tycker det är skitdåligt. Om cykelvägen plötsligt tar slut, ska vi då åka i 20 kilometer i timmen och bli omkörda av bilar i 50 kilometer i timmen? Det känns inte som ett säkert alternativ”, säger hon.

Dee, 37, färdas dagligen till och från jobbet i Eskilstuna på sin elsparkcykel och tycker det nya förbudet är en dålig idé. Dee har aldrig själv varit med i en sparkcykelolycka och hon tror sig veta varför.

– Det är en självklarhet för mig att köra försiktigt bland fotgängare. Där har jag alltid åkt under 20 kilometer i timmen. Jag tycker det är skitdåligt att vi elsparkcyklister nu kommer att begränsas från gångbanor. Om cykelvägen plötsligt tar slut, ska vi då åka i 20 kilometer i timmen och bli omkörda av bilar i 50 kilometer i timmen?, säger Dee.

Förra året skedde 11 sparkcykelolyckor i Sörmland där 13 personer skadade sig eller omkom. Det är nio fler än 2019 där två personer var inblandade, enligt Transportstyrelsen. Hos många gror en oro när elsparkcyklisterna snart ska samsas med bilisterna ute på vägarna. Det är heller inte alltid en självklarhet vem som har rätt eller fel i en olycka längs vägen.

– I regel gäller exakt samma lagar som för den som färdas med cykel. Vid ett övergångsställe är det dock inte alltid cyklisten som har rätt utan det har hänt att de cyklat in i bilar, säger polisens presstalesperson Angelica Israelsson Silfver.

I dag får en cyklist böta 500 kronor för att ha kört på en gångbana och boten för en elsparkcyklist lär ligga på ungefär samma summa, enligt polisen. 

Kommer polisen hinna hantera det nya elsparkcykelförbudet på gångbanorna?

– Vi kommer hantera det i den mån vi hinner och hoppas på att vi slipper se vårdslöst beteende bland både elsparkcyklister och bilister, säger Angelica Israelsson Silfver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!