Snön kostar en miljon per decimeter

30 centimeter snö på två dygn.Det är nederbörd som kostar på. På alla sätt och vis.

Eskilstuna2015-02-02 16:55

Omkring en miljon kronor kostar varje större snöröjning som gatuavdelningen i Eskilstuna tvingas genomföra. Och i helgen kom såpass med nederbörd i Eskilstuna att man fick genomföra två större röjningar.

– En på lördagsmorgonen och en på söndagsmorgonen, och som sannolikt följs av ytterligare en just nu, säger Jim Eriksson på Eskilstuna kommuns gatuavdelning, som fick ägna en stor del av gårdagens förmiddag till att svara i telefon från förtvivlade människor.

Det som ställer till för folk är när snön är väldigt vattenmättad, som den var i början. All den här tunga blötsnön blir som pansar om den får frysa till, och får man då inte undan de vallar som snöröjarna kan lämna efter sig så blir man förstås instängd.

I den mån som man kan rycker man från snöröjarnas sida ut för att försöka hjälpa folk som blivit just instängda.

– Men vi kan inte prioritera på annat sätt än vi gör och vi avbryter inte röjningen av en cykelbana eller röjningen av busshållplatserna, de måste få gå först, säger Jim Eriksson.

Inne i de centrala delarna av Eskilstuna är det besvärligt just nu och framför allt gäller det att försöka få undan all den snö som skrapats undan vägbanorna.

Sex lastbilar och fyra lastmaskiner jobbar med detta hela tiden.

– Och väghyveln går hela tiden just nu. Men den får i första hand försöka hålla rent på busslederna.

På Rosenhällsgatan i Snopptorp var det många som hittade sina parkerade bilar mer eller mindre inramade med snö, och likadant var det på Tegnérgatan i ett tidigare skede.

– Här sköts snöröjningen ganska illa, anser en av de boende i området, Hans Eriksson.

– Nya vallar skapas vid sidan av de första innan snön kommer bort. Det ställer till det en hel del.

I Snopptorp möter vi även Bo Tideman, som fått mycket motion för egen personlig del, men som också fått chansen att trimma in sin snöslunga de senaste dagarna.

– Det här är en ganska stark maskin, den rår faktiskt på även den tunga blötsnön vi hade i helgen. Man får köra lite långsammare bara.

I just detta område tror man mycket på grannsamverkan och de grannar som är i bäst form för tillfället får hjälpa dem som inte är det.

– Det fungerar alldeles utmärkt, säger Bo.

På Svevia, som sköter vägverkets ansvarsområde med bland annat E-20, känner man av att det blivit en del ganska långa pass.

– Men halkan är besvärligare än snön, säger Bengt Abring som hellre ser att temperaturen ligger kring minus fem än nollgradigt.

– Är det nollgradigt får vi jobba mycket hårdare för att få loss snön från vägbanorna. Det går åt mer salt då.

– Det väder vi hade innan det började snöa är egentligen det värsta tänkbara. Med regn på kalla vägbanor, det blir glashalt.

På de större vägarna har man inte haft några större bekymmer. Tålamodet hos bilisterna som färdas på småvägnätet har förmodligen frestats i högre utsträckning.

– Men så vitt jag känner till så har de flesta tagit det väldigt lugnt och försiktigt så som man måste göra så här års.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!