Idén till samarbetet kring en sörmländsk folköl kom från Anders Olsson, Vd på Eskilstuna Ölkultur, som tidigare bryggt lokal folköl i Eskilstuna och Malmköping, men som nu vill binda ihop hela Sörmland
– Vi vill få sörmlänningar att bli lite mer lokalpatriotiska. Vi ska vara stolta över Sörmland och det här är ett led i det, säger Anderson Olsson.
Hantverket och det lokala samarbetet lockade Erik Österberg, regionchef på Coop att tacka ja. Kunderna efterfrågar närodlat och mycket mer närproducerat än så här blir det inte, menar han: – Det finns mycket bra lokalproducerad mat som har haft svårt att komma fram under de senaste åren. Vi vill vara med och utveckla den sörmländska mat- och dryckeskulturen.
Folkölen finns nu i ett 20-tal butiker runtom i Sörmland. För att ytterligare poängtera den lokala anknytningen har lokalpatrioten och Eskilstunaprofilen Walter Kurtsson fått namnge den nya folkölen: Walter Kurtssons folkliga sörmlandsbira.
– Jag vill gärna sprida min glädje i hela länet, säger han.