Efter åtta års bortavaro är SOS Alarm tillbaka i Eskilstuna. Under tisdagen flyttade man in på brandstationen på Sundbyvägen.
SOS Alarms så kallade räddningsåtgörare, länken mellan larmsamtalet och räddningstjänsten, och räddningstjänstens inre befäl som står för den operativa ledningen av räddningsinsatserna sitter numera bredvid varandra. Det innebär enligt Lina Toth Hallqvist, samordnare på Räddsam Mälardalen, att arbetet underlättas och effektiviseras avsevärt.
– Det ökar förståelsen för alla parter, säger hon och pekar särskilt på situationer där det finns tveksamheter kring hur allvarligt läget är.
– När man från början hör att det är väldigt akut – att det brinner för fullt eller att man har krockat på E20 – så går det snabbt ändå. Men när det är lite mer tveksamt om man ska dra larm eller inte så kan det nu räcka med ögonkontakt och en nick. Det är betydligt smidigare än att behöva ringa till någon i en annan stad.
Hur gynnas sörmlänningarna?
– Folk kommer att få rätt hjälp snabbare. Det kan rädda liv.
SOS Alarm lade ner sin larmcentral i Eskilstuna 2012. Sedan dess har räddningsärenden dirigerats från Norrköping, Örebro och nu senast Västerås.
– Att inre befäl nu är med från sekund ett innebär att man kan vara med och styra ut hur mycket resurser som behövs och bidra med lokalkännedom som gör att man snabbare kan placera ärendet och säga att exakt där brinner det.