– Det tekniska haveri som lett till minussaldo för vissa kunder är nu löst, det meddelar Sparbanken Rekarnes IT-leverantör Swedbank. Kundernas saldon ska rättas till under kvällen.
Det skriver Johanna Tömmervik, som är chef för marknad och kommunikation på Sparbanken Rekarne, i ett mejl till Eskilstuna-Kuriren.
Det är Swedbank som har haft en it-störning som gjort att vissa kunder sett felaktiga saldon på sin konton. Problemet ska ha uppstått i samband med en uppdatering av bankens system, berättar hon.
– Även om det ser ut som att pengar saknas på vissa kunders konton så behöver man inte vara orolig. Pengarna är säkra och som kund behöver man inte göra någonting. Men har man lidit ekonomisk skada på grund av de här problemen så uppmanar vi att man tar kontakt med banken. Vi kommer att hantera alla förfrågningar som kommer in enligt gängse rutiner.
Hur ska man göra om man bara har ett konto där det nu står minus så att man ändå har pengar att röra sig med?
– Man kontaktar oss så hjälper vi utifrån de olika situationerna.
Det kan kännas ganska sårbart i en sådan här situation. Hur ser du på det?
– Vi är en bank som lyder under den statliga insättningsgarantin, vilket gör att kunderna kan känna sig trygga med att deras pengar är säkra hos oss.