Sparbanken Rekarne om it-haveriet haveriet: "Nu löst"

Sedan torsdagskvällen har delar av Swedbanks och Sparbankernas kunder drabbats av att fel saldo visats på sina konton. På fredagskvällen meddelade Swedbank att problemet var löst. "Vi ber kunderna om ursäkt och beklagar det stök och de störningar detta har givit", säger Johanna Tömmervik, på Sparbanken Rekarne.

Sparbanken Rekarnes kunder har drabbats av it-haveriet hos Swedbank. Efter klockan 18 på fredagskvällen meddelar Johanna Tömmervik, chef för marknad och kommunikation på Sparbanken Rekarne, att problemet är åtgärdat och att saldot kommer att rättas till under kvällen.

Sparbanken Rekarnes kunder har drabbats av it-haveriet hos Swedbank. Efter klockan 18 på fredagskvällen meddelar Johanna Tömmervik, chef för marknad och kommunikation på Sparbanken Rekarne, att problemet är åtgärdat och att saldot kommer att rättas till under kvällen.

Foto: Lisa Hölne

Eskilstuna2022-04-29 13:39

– Det tekniska haveri som lett till minussaldo för vissa kunder är nu löst, det meddelar Sparbanken Rekarnes IT-leverantör Swedbank. Kundernas saldon ska rättas till under kvällen.

Det skriver Johanna Tömmervik, som är chef för marknad och kommunikation på Sparbanken Rekarne, i ett mejl till Eskilstuna-Kuriren.

Det är Swedbank som har haft en it-störning som gjort att vissa kunder sett felaktiga saldon på sin konton. Problemet ska ha uppstått i samband med en uppdatering av bankens system, berättar hon.

undefined
Johanna Tömmervik, chef för marknad och Kommunikation på Sparbanken Rekarne.

– Även om det ser ut som att pengar saknas på vissa kunders konton så behöver man inte vara orolig. Pengarna är säkra och som kund behöver man inte göra någonting. Men har man lidit ekonomisk skada på grund av de här problemen så uppmanar vi att man tar kontakt med banken. Vi kommer att hantera alla förfrågningar som kommer in enligt gängse rutiner.

undefined
Om man lidit ekonomisk skada till följd av problemen ska man ta kontakt med sin bank.

Hur ska man göra om man bara har ett konto där det nu står minus så att man ändå har pengar att röra sig med?

– Man kontaktar oss så hjälper vi utifrån de olika situationerna.

Det kan kännas ganska sårbart i en sådan här situation. Hur ser du på det?

– Vi är en bank som lyder under den statliga insättningsgarantin, vilket gör att kunderna kan känna sig trygga med att deras pengar är säkra hos oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!