Det var i slutet av november 2019 som tre chefer på Rinmangymnasiet stängdes av efter anklagelser om att de administrerat ett system där parkeringsplatser hyrdes ut till skolpersonal i utbyte mot kontanter. En dryg månad senare fick de avstängda skolledarna sparken.
En oberoende utredning av KPMG drog slutsatsen att skolledningen under en tioårsperiod undanhållit över än en miljon kronor från bokföringen. De avskedade cheferna har vidgått upplägget, men hävdat att det förekommit på skolan under många år, och att de "ärvt" systemet av sina föregångare.
Två av cheferna yrkade på skadestånd genom fackförbundet Vision, vilket resulterade i utbetalningar på 87 000 respektive 59 200 kronor från kommunen.
Mikael Larsson, ordförande i fackförbundet Vision som företrädde en av cheferna, konstaterade i samband med skadeståndsyrkandet att fler än de tre varit delaktiga i upplägget:
– Vår medlem har varit helt öppen från första början och vittnat om att det här har förekommit sedan mitten av 90-talet. Det finns även de som jobbat på skolan som nu sitter i förvaltningens korridorer, så det här kan inte vara nytt för förvaltningen.
Den tredje chefen valde att driva sitt ärende privat och yrkade på 539 000 kronor i skadestånd. I slutet av december nåddes en överenskommelse om förlikning där Eskilstuna kommun gick med på att betala 350 000 kronor.
I ett mejl till tidningen skriver den avskedade chefen att pengarna gått till att betala advokatkostnader.
"Kommunen utnyttjade i kraft av sin tyngd och maktposition möjligheten att driva ärendet betydligt längre tid än vad som hade varit nödvändigt (svälta räv-taktik), vilket i slutändan bara kostat Eskilstunas skattebetalare och mig själv betydande belopp".
Den avskedade chefen delar uppfattningen att systemet med den så kallade parkeringskassan ärvdes av föregående ledning, och säger att pengarna som använts har varit medarbetarnas privata.
"Den s.k. "svartkassan" som skulle utgöras av skattebetalarnas pengar som förvaltningschef Ingrid Sköldmo uttalat sig om i media innan vi blev avskedade har alltså aldrig bekostats med skattepengar".
"Frågan kvarstår för oss avskedade, samt andra personer med insyn, varför det var så viktigt för kommunen att gå så hårt fram med ensidig aggressiv "information" via utlysta presskonferenser till er inom media (med bl.a. hindrande för andra att yttra sig) och därefter avskedande av oss".
Ingrid Sköldmo, förvaltningschef för barn- och ungdomsförvaltningen i Eskilstuna kommun, anser inte att uppgifterna om att systemet gått i arv gör de avskedade chefernas ansvar mindre.
– Jag kan inte svara på om det förekommit tidigare. Jag har inte gått bakåt i tiden och funderat på om någon fattat tidigare beslut. Jag agerade utifrån den situationen vi hade och de chefer som fanns då, säger hon.
Hur ser du på påståendet att det rört sig om medarbetares privata pengar?
– Kommunen betalar hyra för den här platsen som man har parkerat på. Det är skattebetalarnas pengar. Pengarna därifrån ska användas till fortbildning, men här har man köpt varor som enskilda har kunnat hämta ut. Det är absolut skattebetalarnas kronor och ören.
Totalt kostade avskedandena, inklusive KPMG-rapporten, kommunen 1 386 000 kronor.