Språk och kunskaper ska utvecklas parallellt

Hur ska skolorna på bästa sätt ta emot nyanlända barn för att slussa in dem i det svenska utbildningsväsendet? Den frågan var central för deltagarna vid gårdagens konferens på Mälardalens högskola.

MDH-141112-VK.jpg

MDH-141112-VK.jpg

Foto:

Eskilstuna2014-11-12 15:51

I MDH:s aula trängdes 170 lärare och övrig personal från skolor och kommuner i Sörmland och Västmanland, liksom från Landstinget Västmanland.

Det är en stor utmaning skolorna har framför sig, påpekade Eva Sundgren, vetenskaplig ledare på MDH, i sitt inledningsanförande.

– Migrationsverkets prognoser visar på en ökning av nyanlända. Samtidigt visar Skolverkets statistik på försämrade skolresultat.

Samtidigt har skolorna lagstadgad skyldighet att ge alla elever samma möjligheter att utvecklas.

– Svenska språket ska inte lägga hinder i vägen, underströk Eva Sundgren.

Det är mot den bakgrunden Skolverket fått regeringens uppdrag att ta fram insatser för att stärka och utveckla lärarna i deras arbete.

– Och det är ett gemensamt ansvar, inte något som bara ligger på de lärare som undervisar i svenska som andraspråk, sa Luisella Galina Hammar, undervisningsråd på Skolverket.

– Alla måste hjälpas åt, ämneslärare såväl som studievägledare.

Nyanlända elever har dessutom en mycket varierande skolgång från hemlandet. Medan några inte gått i skolan över huvudtaget har andra förkunskaper fullt jämförbara med svenska elevers.

Lösningen på det problemet heter kartläggning och Skolverket har också tagit fram material för detta, som skolorna ska använda sig av.

Men det gäller också att använda materialet på rätt sätt, påpekade Luisella Galina Hammar.

– Resultatet ska med i planeringen av den fortsatta undervisningen. Det gäller att hela tiden utgå från elevens egna förutsättningar. Språk och kunskaper ska utvecklas parallellt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!