– Full gas in till stan, säger kapten Peter Karlsson ombord på S:t Olof. Han har med sig Lasse Gustavsson som kastar loss från Torshälla hamn och sedan bär det av.
Kanalbåten S:t Olof tillverkades i Kalmar 1952 och trafikerade då Karlshamn och Ronneby. Det finns plats för 34 passagerare och båten är så pass låg att den kan ta sig under kanalens åtta broar. Kanalen började byggas 1855 och stod klar fem år senare. För att ta sig de åtta kilometrarna till Nybrobryggan måste S:t Olof slussa tre gånger. Första stopp är slussen i Torshälla, den tredje största i landet som tidigare bemannades av tre heltidsanställda. Höjdskillnaden på vattnet är cirka åtta meter och 900 000 liter vatten förflyttas.
– Det tar cirka 40 minuter att ta sig igenom slussen. Men i dag gick det fort! Vi har tidigare haft problem med en port som strulade, säger Dan Bauman, chef Gatu-, park- och fritidsenheten, som vakar när portarna vevas upp. Även om delar av portarna har renoverats är originalkonstruktionen och manöveranordningen i princip original.
Vill man som fritidsbåt också slussa är det bara att haka på efter S:t Olof. Båten går i ur och skur så ta med dig sydvästern. Att ta med sig något att äta och dricka ombord går alldeles utmärkt. Varje onsdag avgår S:t Olof från Torshälla hamn till Nybrobryggan och vänder därefter. På torsdagar och fredagar går turen från Kofältet till Rothoffsparken. I augusti anordnas Bäversafari i skymningen.