Volvo CE:s försäljning i nivå med fjolåret

Volvokoncernen, där Volvo Construction Equipment ingår, presenterade en stark tillväxt i försäljning och lönsamhet när resultatet för det andra kvartalet presenterades på tisdagsmorgonen.

Volvo CE visar en nettoomsättning i nivå med föregående år när siffrorna för det andra kvartalet presenterades på tisdagen.

Volvo CE visar en nettoomsättning i nivå med föregående år när siffrorna för det andra kvartalet presenterades på tisdagen.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2022-07-19 10:39

Fordonstillverkaren AB Volvo går starkt och ökade nettoomsättningen med drygt 30 procent – till nära 119 miljarder kronor för andra kvartalet. Försäljningstillväxten för segmentet lastbilar sticker ut med en omsättningsökning på 51 procent.

För Volvo CE, med drygt 2 000 anställda vid anläggningen i Eskilstuna, var försäljningen i nivå med föregående år. På Kinamarknaden fortsatte dock kräftgången efter tappet under det första kvartalet. Där sjönk försäljningen med drygt 50 jämfört med samma period i fjol.

– Vi visar ett stabilt resultat och nedgången i Kina balanseras av god efterfrågan på andra marknader, främst drivet av starkt försäljning i Nord- och Sydamerika, säger Anne Bast, kommunikationschef på Volvo CE.

Försäljningen i Asien utanför Kina var på samma nivå som föregående år, med tillväxt på flera nyckelmarknader. 

– Det är ett svårbedömt världsläge och vi känner liksom många andra av störningar i leveranskedjan och produktionen. Därför försöker vi ha en hög flexibilitet för att kunna leverera de maskiner som kunderna beställt. 

Volvo CE har också gynnats av att byggaktiviteten legat kvar på goda nivåer, driven av både den kommersiella byggsektorn och av statliga stimulanser i infrastruktur.

– Våra orderböcker är välfyllda och även om vi fortfarande har en god efterfrågan ser vi en dämpning. En högre inflation, krig i Ukraina och efterdyningar av covid gör det stökigt på flera håll, säger Anne Bast som trots utmaningarna tror på en tillväxt i Europa på tio procent för helåret.

– Vår långsiktiga strategi är tydlig och vi har en bra mix av maskiner. Nu tar vi initiativet att bli marknadsledande inom elektrifiering av anläggningsmaskiner och vi kommer att behöva mer kompetens till anläggningen i Eskilstuna.

AB Volvos koncernchef Martin Lundstedt ser flera skäl att vara först med elektrifiering av tunga fordon.

– Tillväxten förväntas accelerera med det ökade försäljningsvärdet på elektriska fordon och maskiner som den främsta drivkraften. Det ger potential att öka de totala fordons- och serviceintäkterna per enhet med över 50 procent sett över livscykeln.

Rörelseresultatet ökade med 5,7 procent och uppgick till 3 568 miljoner kronor för det andra kvartalet. Efter Volvo Penta visar Volvo CE upp den bästa rörelsemarginalen i AB Volvo och bidrar till en dryg fjärdedel av koncernens resultat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!