På fredagen presenterade hyresvärden Kruhsberg fastigheter Stockholms stadsmission som ny hyresgäst till två tomma lokaler på gågatan i Eskilstuna.
– Vi har haft en dialog med dem i ett och ett halvt år. Nu är allt klart och det känns väldigt bra, säger Jens Lord, affärsutvecklare på Kruhsberg fastigheter.
Han, liksom bolagets vd Anders Kruhsberg, gillar vad Stockholms stadsmission står för och hoppas på ett långvarigt samarbete.
– De blir en värdefull aktör i centrum och de hjälper både vår verksamhet samtidigt som de är med och lyfter Eskilstuna, säger Anders Kruhsberg.
Sonny Wall på Stockholms stadsmission ser med tillförsikt på den nya satsningen.
– Vi har funnits med butik i Retuna sedan starten och även om de första åren var lite tröga så är det desto bättre fart idag. Det märks att intresset för återbruk och second hand är väldigt hett och där kan vi vara med och fylla en lucka.
Stockholms stadsmission, som inte ska förväxlas med de lokala stadsmissionerna, har 19 second handbutiker i Stockholmsområdet och ytterligare ett gäng i mindre och medelstora städer runt om i landet.
– Vi har ett samarbete med Eskilstuna stadsmission och delar av vårt överskott kommer att finansiera deras verksamhet. Det känns väldigt bra och något som ger oss bättre en lokal förankring, säger Sonny Wall.
Den nya butiken ska ligga i den lokal som tidigare inhyst såväl Burger King som Intersport. Dessutom rivs väggen till grannlokalen, där Carlings låg, för att ge ytterligare butiksyta.
– Vi kommer att få en effektiv säljyta på 470 kvadratmeter och det i ett väldigt bra läge.
Många centrum i mindre och medelstora städer har det tufft att behålla butiker. Ni väljer ändå att satsa, hur kommer det sig?
– Vi märker en hög efterfrågan på vårt utbud av begagnade kläder, husgeråd och möbler. Det är trendigt med second hand och vi har ingen fast kollektion – vi får in nytt hela tiden. Många känner att de kan göra spännande fynd hos oss.
Lokalen ni flyttar till är lite speciellt utformad med få glaspartier mot gågatan, har det avskräckt?
– Den är väldigt speciell, men med ytan från tidigare Carlings öppnas många nya möjligheter. Vår butiksutvecklare Ylva Arnerdal blev direkt väldigt förtjust i lokalerna och hon har flera spännande idéer på hur den bäst ska utformas.
Hur ser er genomsnittskund ut?
– En majoritet är kvinnor över 40 år. Hos oss finns något för alla. Störst varugrupp är dock damkläder, som står för drygt 60 procent av vår försäljning. Men utan att ha för avsikt att tappa den gruppen planerar vi på att tuffa till vårt butikskoncept för att locka en bredare publik.