Stödet till elever med sÀrskilda behov ska förÀndras

Riktlinjerna för tillÀggsbeloppet, alltsÄ extrastödet till barn med sÀrskilda behov, har kritiserats för att vara otydliga. Nu har grundskolenÀmnden i Eskilstuna beslutat att skruva pÄ modellen.

Ulla Grip (M), Àr vice ordförande för grundskolenÀmnden i Eskilstuna kommun. NÀmnden vill nu att kommunfullmÀktige ska klubba igenom ett förslag pÄ revidering av kriterierna för stöd till barn med sÀrskilda behov. Det sÄ kallade tillÀggsbeloppet kan beviljas av medicinska, fysiska eller psykiska skÀl.

Ulla Grip (M), Àr vice ordförande för grundskolenÀmnden i Eskilstuna kommun. NÀmnden vill nu att kommunfullmÀktige ska klubba igenom ett förslag pÄ revidering av kriterierna för stöd till barn med sÀrskilda behov. Det sÄ kallade tillÀggsbeloppet kan beviljas av medicinska, fysiska eller psykiska skÀl.

Foto: Erik Nylander/TT, Anders Nilsson

Eskilstuna2021-04-29 07:09

Det sÄ kallade tillÀggsbeloppet Àr ett ekonomiskt bidrag som skolor och förskolor kan söka för barn som Àr i behov av mer omfattande "extraordinÀrt" stöd utöver det sÀrskilda stöd skolorna Àr skyldiga att ge.

Bidraget har varit omdiskuterat sedan det bytte form 2018. DÄ Àndrades delvis kriterierna för vilka som skulle ha rÀtt till stödet. Kritiken bestod bland annat i att neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar, som adhd och autism, inte fanns med och att Àndringarna införts av besparingsskÀl.

I februari 2020 slog högsta förvaltningsdomstolen fast att Eskilstuna kommun brustit i hanteringen av tillĂ€ggsbelopp genom att betala ut för lĂ„gt belopp per beviljat Ă€rende i relation till stödbehovet. 

I höstas beslutade grundskolenĂ€mnden i Eskilstuna att systemet för tillĂ€ggsbelopp skulle ses över för att fĂ„ till en "effektivare och mer rĂ€ttssĂ€ker hantering". Nu Ă€r rapporten klar och dĂ€r framgĂ„r bland annat att det i dag finns en otydlighet kring nĂ€r tillĂ€gget Ă€r befogat: "Att sĂ€tta en definition Ă€r omöjligt för vad som avser ”omfattande stödbehov” eller ”extraordinĂ€rt stöd”, dĂ„ det förutsĂ€tter att en bedömning görs i det enskilda fallet utifrĂ„n rĂ„dande situation, kontext och behov", enligt rapporten.

Nu har grundskolenÀmnden beslutat att modifiera modellen. Till exempel ska ansökningarna digitaliseras för att förkorta handlÀggningen. NÀmnden föreslÄr Àven att kriterierna som definierar psykiska funktionsnedsÀttningar revideras, ett beslut som i slutÀnden tas av kommunfullmÀktige.

NÀmnden vill ocksÄ att det görs en grundlig utredning vad gÀller stöd till barn med neuropsykiatriska funktionshinder, NPF.

– Det Ă€r bra att vi nu fĂ„r diagnoskriterier som inkluderar alla barn med sĂ€rskilda behov, sĂ€ger Ulla Grip (M), grundskolenĂ€mndens vice ordförande.

Ulla Grip (M), Àr vice ordförande i grundskolenÀmnden i Eskilstuna kommun.
Ulla Grip (M), Àr vice ordförande i grundskolenÀmnden i Eskilstuna kommun.

VĂ€nsterpartiet reserverar sig dock mot beslutet.

– Vi anser att Ă€ven om vissa förbĂ€ttringar skett gĂ€llande kriterierna och ansökningsförfarandet, sĂ„ Ă€r det fortfarande alldeles för snĂ€va kriterier gĂ€llande barn med psykiska funktionsnedsĂ€ttningar, menar Ida MyrbĂ€ck (V).

– Med detta beslut fortsĂ€tter den politiska majoriteten att lĂ€gga över ansvaret pĂ„ rektorerna som redan Ă€r hĂ„rt pressade av sĂ€nkt skolpeng.

I Ă„r berĂ€knas kostnaden för tillĂ€ggsbelopp bli 62 miljoner kronor mot 53 miljoner i fjol. 

– Det kostar vad det kostar. Är man berĂ€ttigad till tillĂ€ggsbelopp ska man ha det, sĂ€ger Ulla Grip.

LÄS MER: Kritiken frĂ„n L och MP: "Sluta experimentera med elevers livsvillkor"
LÄS MER: FörĂ€ldern Nathalie: "Fortfarande inte rĂ€ttssĂ€kert"

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!