Mellan juli och september i år har minst sju boende på Bolindergården blivit bestulna. Bland de drabbade finns minst fyra som är födda på 1920-talet.
Samtliga stölder har skett ur de värde- eller säkerhetsskåp som finns i respektive boendes lägenhet. Bland det som försvunnit finns kontanter, halsband, armband och ringar.
En av stölderna upptäcktes sedan en av de drabbade avlidit. Då saknades smycken och kontanter och anhöriga anmälde stölden till polisen.
Fram till i vart fall den 3 oktober hade polisen inte sett något samband mellan stölderna, och ingen förundersökning hade heller inletts.
Fyra anmälningar som Eskilstuna-Kuriren har kunnat spåra har gjorts av anhöriga, eller närstående till de drabbade, tre har gjorts av Bolindergårdens personal.
Då de anställda på boendet har tillgång till värdeskåpsnycklarna har flera av de berörda riktat misstankarna åt personalen.
Gudrun Juvonen och Andjelika Oroz är enhetschefer på nybyggda Bolindergården som invigdes i mars 2020 och har 60 lägenheter.
– Jag har bara väntat på att någon skulle ringa, säger Gudrun Juvonen.
Enhetschefen säger att Bolindergården polisanmälde tre stölder den 19 augusti. De fyra övriga ska polisanmälas när tillräckligt med fakta samlats in.
– Vi kan bekräfta att vi haft sex eller sju stölder från juli till september. Det rör sig främst om kontanter och i något fall smycken, säger Gudrun Juvonen.
Hon berättar att alla värdeskåpsnycklar förvarades i ett gemensamt nyckelskåp. För att kunna hämta ut en nyckel var personalen tvungen att logga in i nyckelskåpet.
Bland det material som polisen kommer att få ta del av finns bland annat logglistor från nyckelskåpet och scheman.
– Vi har förändrat våra rutiner för hur vi förvarar nycklarna, för att förhindra att det händer igen. Sedan i september finns nycklarna hos Andjelika och mig, säger Gudrun Juvonen.
Enhetscheferna säger att Bolindergårdens säkerhetsrutiner har setts över.
– Vi har också pratat med all personal och sett över hur vi hanterat våra kontanthanteringslistor. Jag kan säga att vi har hittat brister.
Cheferna berättar att kommunens säkerhetsavdelning är inkopplad sedan förra veckan, och att inpasseringsystemet ska ses över.
– Vi försöker göra vad vi kan för att förhindra framtida stölder och har påbörjat ett förbättringsarbete.
Misstänker ni att det är en anställd som stulit?
– Det vill jag inte uttala mig om, för det vet vi inte. Vi har kopplat in säkerhetsavdelningen för att få hjälp att tolka logglistorna.
Hur kommer det sig att säkerhetsavdelningen kopplas in först efter sju stölder på drygt två månader?
– Ja, hur förklarar man det? Det som hände i juli ledde till att vi plockade ut logglistor, vi försökte spåra och vi pratade med personal. Även HR och avdelningschefen kopplades in och vi bedömde att det var tillräckligt. När det blev fler stölder insåg vi att vi måste göra något med värdeskåpsnycklarna. Samtidigt kontaktade jag säkerhetsavdelningen. Det tog dock lite tid innan de hörde av sig.
När började ni se ett mönster?
– I september.
Vad känner ni kring det som hänt?
– Att det är förskräckligt och helt oacceptabelt. Jag vet att medarbetarna känner stor bestörtning. Det blir som att vi går och tittar snett på varandra, för ingen vet någonting. Det är obehagligt, och skapar otrygghet i huset, säger Gudrun Juvonen.
Enligt enhetscheferna ska stölderna ha drabbat boende på Bolindergårdens samtliga våningsplan.
Känns det som att polisen tar stölderna på allvar?
–Jag väljer att inte svara på det. Jag kan inte lägga mig i polisens arbete.
Enligt enhetscheferna har de drabbade och deras anhöriga informerats.
– Vi har haft samtal med de drabbade och vi har erbjudit stöd och hjälp till de som känt behov. Vi har även pratat med anhöriga i de fall det känts angeläget.
Andjelika Ozon säger att stölderna skapat oro och obehag hos alla som jobbar och bor på Bolindergården.
Gudrun Juvonen:
– Sånt här ska inte våra äldre utsättas för. Att det sker på Bolindergården är förskräckligt, men det ska inte få hända någonstans. Vi ser oerhört allvarligt på det här. Vi jobbar grundligt och försöker samla så mycket information som möjligt. Vi försöker också att vara så transparanta vi kan i en jobbig situation, säger hon.