Den av logistikbolaget upphandlade mäklarfirman Arups arbete avbryts, det blir ingen andra fas i försöken att hitta någon som vill köpa och utveckla Eskilstuna flygplats.
Det beslutade Eskilstuna Logistik och etablering AB:s styrelse i enighet i måndags.
Brittiska Arup har lämnat en slutrapport med slutsatsen att projektet saknar affärsmässig potential, utifrån rådande marknad, på kort och medellång sikt.
Enligt logistikbolagets styrelseordförande Johan Holmqvist (oberoende ledamot, nominerad av M), sjönk antalet flygresenärer i Sverige från 47 miljoner till 11,5 miljoner mellan 2018 och 2020.
– Den nya prognosen visar att det skulle krävas minst fyra miljoner passagerare per år, för att ha en livskraftig flygplats i Eskilstuna. Och för att nå dit skulle man behöva investera 1,5-2,5 miljarder kronor. Det finns helt enkelt ingen solid investerare som är beredd att satsa de pengar som krävs för att göra flygplatsen konkurrenskraftig och generera jobb, säger han.
Enligt Johan Holmqvist är Arups arbete gediget och består bland annat av intervjuer med tänkbara intressenter, både nationellt och internationellt.
– Målet var att hitta en investerare, men vi avbryter redan nu. Vi har kört flygplatsspåret i botten, säger han.
Rysslands krig mot Ukraina har på bara tre veckor förändrat säkerhetsläget i hela Europa. Försvarsmaktens intresse för flygplatsen, som anlagts av och tillhört Flygvapnet historiskt, lär ha ökat.
Johan Holmqvist poängterar dock att det inte är en fråga för logistikbolaget utan för kommunledningen.
– Därför har vi inte beaktat risken eller möjligheten kring kommunens eventuella skyldighet att behålla flygplatsen.
Förutsatt att flygplatsen inte återtas/köps av Försvarsmakten medför de avlutade försäljningsförsöken flera möjligheter.
Logistikparken som behöver mer yta skulle kunna expandera på flygplatsområdet, vilket i sin tur skulle mildra konsekvenserna av det stoppade köpet av Harbytorp, det 140 hektar stora området norr om E 20 som kommunen vill köpa för drygt 90 miljoner kronor.
Enligt Johan Holmqvist efterlyser logistikbolaget nu ett nytt ägardirektiv så fort som möjligt.
– Logistikbolaget ser en stor möjlighet i att utveckla de cirka 1,5 miljoner kvadratmeterna (flygplatsområdet) som logistikyta. Vi har gott om förfrågningar från investerare som vill förvärva mark och bygga logistik- och industrifastigheter.
Skulle logistikparken bli mindre attraktiv utan angränsande flygplats?
– Nej. Vi har visserligen använt flygplatsen i marknadsföringen, men jag har aldrig hört någon av dem som etablerat sig här säga att flygplatsen varit viktig för beslutet att etablera sig i Eskilstuna.
Kan de som inte vill ha någon internationell storflygplats i Eskilstuna andas ut nu?
– Nja, det här är logistikbolagets beslut och ägarna ska också säga sitt. Man kan dock inte avveckla flygplatsen från en dag till en annan. Vi har kontrakt med entreprenörer som är beroende av flygplatsen, och en avveckling måste ske under ordnade former. Det krävs också en ny detaljplan om flygplatsen ska bli en del av logistikområdet, säger Johan Holmqvist.
För ett drygt år sedan förkastade logistikbolagets styrelse ett anbud på flygplatsen. Vem eller vilka som stod bakom anbudet och hur mycket man var beredd att betala har logistikbolaget inte velat avslöja. Och vilka som döljer sig bakom beskrivningen; "en Dubaibaserad industrigrupp, en tysk storbank och en global finansiell rådgivare" är fortsatt höljt i dunkel.