– Det har varit säljarens marknad under flera år och vi köper in allt som vi anser vara säljbart, säger bilförsäljaren Robert Hallblad på märkesoberoende Eskilstuna fordon.
De är en begagnathandlare som märkt av att både intresset och priset på begagnade bilar ökat under flera år.
– Sedan 2020 har begagnapriserna gått upp med uppskattningsvis 25 procent – vissa märken och modeller ännu kraftigare. Det gör så klart att kunder som säljer eller byter in sin bil också får bättre betalt än tidigare.
Enligt branschen beror uppgången på flera faktorer. Sedan bonus malus-systemet infördes för nya bilar sommaren 2018 ökade efterfrågan på begagnat. Pandemiåren och ett oroligt världsläge, med komponentbrist och långa leveranstider, har ytterligare förstärkt den trenden.
– Den svaga svenska kronan har gjort att import av bilar från Sverige ökat och då har utbudet på hemmaplan krympt ännu mer.
– Det har gått att få mer betalt för sin nyare begagnade bil än vad den kostade ny. Det läget har jag aldrig varit med om tidigare, säger Robert Hallblad som dock har märkt av att det har lugnat ner sig lite de senaste månaderna.
Då företaget till stor del lever på sin begagnatförsäljning letar de också aktivt efter objekt att köpa in.
– Annars skulle det ganska snabbt bli tomt i bilhallen. Vi har många kunder som köper bil utan att lämna någon i inbyte och då gäller det att vara på tå och skanna av marknaden på sådant som vi vill fylla den med.
Eskilstuna fordon har medvetet nischat sig mot lite mindre bilmodeller – och gärna bensindriva i prisspannet 40 000 till strax under 200 000 kronor.
– Det gäller att ha rätt bil hemma och en stor del av vårt arbete går ut på att luska ut vad våra köpare vill ha. Vi har hittills inte handlat så mycket med hybridmodeller, men är inte främmande för börja.
Vad vill ni ha in för typ av bilar?
– Vi behöver fler småbilar och tittar lika mycket på skick som på ålder.
Verksamheten driver även en märkesoberoende Meca-verkstad i bottenvåningen av huset.
– Det är ett stort plus att själva kunna åtgärda bilar som vi tar in och det är ett jättebra ben att stå på om bilförsäljningen bromsar in.
Under fjolåret sålde begagnathandlaren på Kjulavägen cirka 250 bilar. Den siffran passerades i mitten av november och enligt Robert Hallblad kan även 2023 bli riktigt hyfsat.
– Vi tror att det kommer finnas ett fortsatt stort intresse för välskötta begagnade bilar – allra helst när räntan sticker iväg uppåt.