Stor ökning av batteristölder från cyklar

Stölder av cykeldelar ökade med 60 procent i Sverige förra året jämfört med 2019. Även om det ännu främst är ett storstadsproblem har samtliga regioner drabbats och det finns vissa delar som är mer heta än andra när tjuven är framme.

Förra året ökade stölderna av cykeldelar med 44 procent i Sörmland. "Batterier till elcyklar är liksom sadlar något som tjuvarna riktar in sig på", säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på SSF.

Förra året ökade stölderna av cykeldelar med 44 procent i Sörmland. "Batterier till elcyklar är liksom sadlar något som tjuvarna riktar in sig på", säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på SSF.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Eskilstuna2021-01-31 20:01

Enligt Brottsförebyggande rådet (Brå) har antalet stölder av cykeldelar ökat från 3050 till 4851 det senaste året. I Sörmland ökade stölderna av cykeldelar med 44 procent. Cykelstölderna ökade med 10 procent under samma period och uppgår nu till 77 219 stycken, av dessa är nästan 10 000 elcyklar.

– Mycket av det som stjäls är elcyklar eller batterier från elcyklar och den delen står för en stor ökning i statistiken, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen. 

Ett batteri till en elcykel kan kosta 8 000 kronor och är numera både smidigt och enkelt att montera på och av. 

– Jag tror att många cykelägare tyvärr är ganska lata och låter batteriet sitta kvar när de parkerat. Det försvårar ju inte direkt för tjuvarna.

undefined
Lina Nilsson är rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen.

Den hittills milda vintern och ett år med corona är, enligt Lina Nilsson, andra orsaker som bidragit till att stölderna ökat.

– Fler har ratat kollektivtrafiken i pandemin och istället valt cykeln som transportmedel. Dessutom har fler använt cykeln längre på säsongen när vi har haft snö- och isfria cykelbanor. Utbudet har helt enkelt varit större.

Förutom batterier till elcyklar är tjuvarna också flitiga på att stjäla hjul, sadlar och hjälmar som spänts fast på cykeln. Det är därför viktigt att ta med sig både batteri och sadel när man lämnar cykeln.

För att minska risken för att få sin cykel, eller delar från den, stulen har SSF:s en rad rekommendationer. Förutom att ta med batteriet när cykeln lämnas är några heta tips att utöver tillverkningslåset även använda ett ordentligt certifierat lås.

– Lås fast cykeln i ett fast objekt i både ram och hjul. Ta med sadeln så den inte blir stulen, cykeln blir då även mindre attraktiv att stjäla och oskön att cykla på. DNA-märk din cykel och cykeldelar, det hjälper polisen att binda tjuven vid brottet och ökar dina chanser att få tillbaka din cykel om den blir stulen.

Uppklarningsprocenten för cykelstölder är låg, något som gör att det är extra viktigt att vidta åtgärder för att minska risken att bli utsatt för cykelstöld.

Polisen har inte tid att åka runt och kolla av ramnummer – det tror jag inte heller är önskvärt. Hur man låser fast sin cykel är mer eller mindre avgörande för om man ska få behålla cykeln eller inte, säger Lina Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!