Ännu inga besked om när övervåningarna öppnas

I fredags stängdes plötsligt övervåningarna på samtliga Mälartåg av, med markant ökad trängsel som följd. MTR förklarar nu varför det inte är farligt att sitta på nedervåningen och varför de planerade extravagnarna inte satts in.

Övervåningarna är avstängda på Mälartågen sedan i fredags. När de öppnar är ännu oklart.

Övervåningarna är avstängda på Mälartågen sedan i fredags. När de öppnar är ännu oklart.

Foto: Felix Olsson

Eskilstuna2023-12-06 04:46

Det var i torsdags som ett tekniskt fel upptäcktes på ett antal av Mälartågs dubbeldäckare. Det hade skett ett strömgenomslag som gjort att ström tagit sig till takets ovansida. MTR beslutade då genast att stänga av övervåningarna på samtliga Mälartåg.

Sedan dess har spekulationerna varit många hos resenärerna. Bland annat varför det skulle vara säkrare att sitta på nedervåningen om tåget blir strömförande.

undefined
Erik Söderberg, presschef på MTR.

Erik Söderberg, presschef på operatören MTR, förklarar att risken att sitta på övervåningen inte handlar om att tåget leder ström.

– Det har blivit skador på taket efter ett överslag mellan ledningen och taket. Det skulle kunna orsaka obehag för resenärerna om taket skadas, därför är övervåningarna avstängda. Men vi bedömer att det inte funnits risk för att någon resenär skulle få kontakt med ström, vagnskorgen är jordad.

Innan utredningen av vad som orsakat överslaget är klar vill inte MTR lämna några besked kring när övervåningarna kan öppnas igen. I dag är 184 av 357 sittplatser avstängda på varje tåg, vilket orsakar stor trängsel framförallt i rusningstid.

– Vi vill först få svar på frågan om vad som hänt och hur vi ska göra för att det inte ska ske igen. Det är ett intensivt arbete som är prioriterat och vi försöker lösa det så fort som möjligt.

undefined
Ett överslag har orsakat skador på taket på vissa Mälartåg. Nu utreds orsaken.

Redan för ett år sedan inträffade en liknande incident, som då hanterades som en isolerad händelse.

– Den gången var det en fågel som orsakade överslaget. Då gjordes bedömningen att det inte var stor risk att det skulle uppstå igen, säger Erik Söderberg.

En annan spekulation är att Mälartågen skulle vara felkonstruerade, att de är för höga och att taket därmed kommer för nära kontaktledningen.

– Det är något som vi utreder, säger Erik Söderberg.

undefined
Mer än hälften av platserna på varje Mälartåg är nu otillgängliga.

MTR har uppgett att man ska förlänga tågen för att kompensera för de försvunna platserna på övervåningarna. Det har inte kunnat genomföras som planerat.

– Vi jobbar för att ge så lite påverkan som möjligt för resenärerna. Men det blir inte lättare av det här vintervädret som i sin tur orsakar utmaningar för tågtrafiken. Det är ett pressat läge just nu och den som reser med Mälartåg får räkna med att det är trängre än vanligt och vi uppmanar resenärer som har möjlighet att resa på andra tider än i rusningstid. Vi förstår att det finns ett missnöje med att det är trängre på tågen och vi beklagar det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!