Flygvapnet kommer i maj nästa år att genomföra Basfunktionsövning 25 under perioden den 1-6 maj och anser sig då behöva öva på Eskilstuna flygplats.
– Med anledning av det försämrade säkerhetsläget så övar luftstridskrafterna försvaret av Sverige med fokus på våra basförband. Övningen på Kjula flygplats är även viktig för totalförsvaret, säger Therese Åkerstedt, kommunikationschef för luftstridsskolan och övningen BFÖ 25.
Eskilstuna flygplats drivs sedan 2016 av det kommunägda Eskilstuna logistik och etablering AB som har lämnat in en anmälan till Eskilstuna kommuns miljöskyddsavdelning om att Flygvapnet planerar att genomföra övningen.
– Det kommer att vara en större logistikövning där flyget är en del. Jag tycker att det är bra att försvarsmakten vill vara här och nyttja vår flygplats, säger David Hofmann, vd Eskilstuna logistik och etablering AB.
Under övningen ska Flygvapnets basförband öva sig på att klargöring av stridsflygplan och på att upprätta och driva en sidobas.
– Vi kommer att vara cirka 80 till 100 personer. Alltså de som övar plus övningsledare, säger Therese Åkerstedt och fortsätter:
– Vi kommer att röra oss kring flygplatsen också.
Eskilstuna flygplats kommer under övningen att fungera som sidobas åt 16:e flygflottiljen i Uppsala.
– Det är ett sätt för oss att inte bli bekämpade, att fienden inte vet var vi står. Det gör att vi måste öva på civila flygplatser innan en konflikt eller ett krig uppstår, säger Therese Åkerstedt.
Under sex dagar kommer upp till åtta JAS 39 Gripen C/D per dag att starta och landa. Planen startar och landar i rote, det vill säga två samtidigt. Vid start från flygplatsen flyger stridsflygplanen till annan flygplats och kommer därmed inte att cirkulera eller öva i närheten av Eskilstuna flygplats.
Det blir inte någon arrangerad flyguppvisning eller möjlighet för allmänheten att komma in på flygplatsen för att ta sig en närmare titt på stridsflygplanen under övningen.
– Däremot så kommer vi att se över möjligheterna för allmänheten att se och starter och landningar på ett säkert avstånd. Vi måste ju reka i området och se om det finns något bra ställe man kan tipsa om, säger Therese Åkerstedt.
Flygplatsen anlades i slutet av 1950-talet och öppnade 1963 som en militär flygbas. År 2006 tog Eskilstuna kommun över verksamheten och omvandlade den till en civil flygplats. Nästa år uppskattas civila flygplan att göra totalt 6 380 starter och landningar, så kallade flygrörelser, på flygplatsen. Över 90 procent avser lätta, enmotoriga flygplan. Övriga flygrörelser görs av affärsjetflyglan.
Hur går det för flygplatsen idag?
– Det kostar ju ungefär 11,5 miljoner med allt egentligen i form av kostnader så att alla intäkter som vi kan få är ju positivt såklart, säger David Hofmann.
JAS 39 Gripen C/D bullrar mer vid start än de flygplan som normalt trafikerar flygplatsen.
– Vi övar dagtid från klockan 8 till klockan 20 och vi flyger inte på natten så att det är ett hänsynstagande till allmänheten, säger Therese Åkerstedt.
Flygplatsen har ett miljötillstånd från år 2006 som uppdaterades år 2016 och som innehåller ett antal villkor. Ett av villkoren är att en flygbullernivå på 55 decibel A vid en bostadsbyggnads fasad inte får överskridas. Enligt bullerberäkningarna i anmälan finns det en bostad där det bor minst en person som påverkas av en flygbullernivå som är 55 dBA eller högre. Övningen kan bara genomföras om Eskilstuna kommuns miljöskyddsavdelning bedömer att den är förenlig med flygplatsens gällande tillstånd.
– Det här kommer att ta ett tag innan vi är mogna för att fatta beslut. Vi kommer att efterfråga kompletteringar, så långt kan jag säga i det här skedet, säger miljöinspektören Helén Almberg vid Eskilstuna kommun.
Eskilstuna logistik och etablering hoppas att övningen blir av. I anmälan stöder man sig bland annat på en promemoria från klimat- och näringslivsdepartementet som handlar om tillfälliga åtgärder för att underlätta försvarsövningar.
"Mot bakgrund av det övergripande samhällsintresset av att Försvarsmakten effektivt kan utbilda och öva krigsförband i fred bör således toleransen mot buller från militär verksamhet vara högre än från annan verksamhet i samhället", står det i promemorian.
– Det är klart att Jasplanen låter mycket. Därav att vi behöver vara ute i god tid och hoppas att vi får igenom den här anmälan, säger David Hofmann.