Eskilstuna-Kuriren har flera gånger skrivit om den allvarliga händelsen. Kvinnan som har daglig hjälp av hemtjänsten började må dåligt en kväll i fjol. Så pass dålig att hon tryckte på larmet som går till den kommunala trygghetsjouren. Något svar fick hon inte, trots upprepade försök under kvällen och natten. Först på morgonen när hemtjänstpersonal kom hem till kvinnan uppdagades hennes situation. Kvinnan fördes med ambulans till Mälarsjukhuset där man konstaterade att hon sannolikt drabbats av stroke.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som utrett händelsen konstaterar att flera led i säkerhetskedjan har brustit, och att ett nytt batteri i sändaren till trygghetslarmet hade gjort skillnad. Det var nämligen det svaga batteriet som var förklaringen till att larmet inte fungerade.
Något provlarm, i vilket batterifadäsen skulle ha upptäckts, hade inte utförts på åtminstone två månader. Enligt den befintliga instruktionen ska provlarm göras en gång i månaden i de fall där brukaren inte larmat. Någon skriftlig instruktion för vem som har ansvaret för att så sker saknades dock.
Den drabbade kvinnans namn fanns med på en lista (en löpande förteckning) som trygghetsjouren hade skickat till larmgruppen. En lista över brukare som inte själva har larmat på 30 dagar och där telefonkontakt inte varit möjlig för att utesluta teknikproblem. Att läsa av listorna var dock ingen prioriterad uppgift för larmgruppen, enligt IVO, utan en syssla som personalen utförde om det blev en stund över. Någon ansvarig för att hantera listorna fanns inte.