Ecokraft, som utsågs till årets gasellföretag i Sörmland för tre år sedan, har i 15 år levererat och installerat solceller runt om i landet. I början på 2019 kom företaget överens om att installera solceller på Carsten Kocks och Malin Karlssons hus i Björkvik utanför Katrineholm.
Ecokraft anlitade en underentreprenör för att utföra arbetet, ett arbete som det skulle visa sig varken utfördes avtalsenligt eller fackmässigt.
– Man behövde inte kolla särskilt noga för att se att det var fel. Ju mer vi började titta desto fler fel upptäckte vi. Allt som de kan göra fel har de gjort fel, konstaterade Carsten Kock när tidningen var på besök hos paret.
Solcellerna ska bland annat ha monterats i takets råspont i stället för i bärverken som var avtalat. Carsten Kock och Malin Karlsson påpekade felet och gav underentreprenören chans att rätta till misstagen, men det skedde aldrig då företaget gick i konkurs. Det blev i stället en rättslig tvist mellan paret och Eskilstunabolaget Ecokraft, som anlitade den konkursade underentreprenören.
Det tvisten kretsar kring är frågan om möjligheten att laga de hål som uppstod i takets tätskikt under monteringen av solcellerna, eller om hela takpappen behöver bytas ut. Enligt den besiktningsman som Carsten Kock och Malin Karlsson lät anlita måste hela takpappen bytas.
Nu står det klart att Eskilstuna tingsrätt går på samma linje. I slutet på förra veckan kom domen som ger Carsten Kock och Malin Karlsson rätt. Ecokraft döms att betala paret 451 759 kronor, dessutom ska företaget stå för drygt 317 000 kronor i rättegångskostnader.
Oscar Gustavsson är vd för Ecokraft, han tycker att domen är helt fel. Att underentreprenören gjort misstag skriver han helt under på, de avbröt också samarbetet med dem efter installationen. Men han upplever inte att Ecokraft fått chans att reparera skadan.
– De (underentreprenören) gjorde avsteg och följde varken våra eller tillverkaren av montagesystemets principer och instruktioner. De gjorde uppenbara fel och då blir det så klart vår sak att rätta till, säger Oscar Gustavsson.
Det har varit en långt pågående diskussion mellan Ecokraft och kunden. Oscar Gustavsson menar att de har tagit fram flera alternativ på lösningar som inte kunden accepterat.
– Kunden har förvägrat oss att åtgärda installationen. Kunden har bara drivit på att han vill ha ett nytt tak. Vi anser att det går att reparera pappen på taket, enligt den troliga pappleverantören, säger Oscar Gustavsson.
Ecokraft är i dag, enligt Oscar Gustavsson, mer noggranna med vilka underentreprenörer man anlitar.
– Vi har en helt annan process i dag när vi tar in samarbetspartners och underentreprenörer. Vi arbetar med att löpande säkerställa kvalitet och utförande på alla våra montage och installationer, säger Oscar Gustavsson.
Har ni varit med om någon sådan här situation tidigare?
– Nej, det här är första gången vi har ett så allvarligt ärende. Med cirka 8 000 installationer bakom oss har det såklart hänt att det har blivit felinstallerat men då har vi fått chans att åtgärda det.
Nu överväger Ecokraft att överklaga domen till hovrätten.