Den sörmländska matfestivalen i juni förra året var ett test. Skulle Eskilstunaborna orka med en matmarknad till, bara veckan efter att den internationella varit på besök? Skulle de vara intresserade av en samling försäljare med lokala varor?
Svaret blev ett rungande JA!
Janelings fick fylla på glass gång på gång, Bageri speceri fick åka i ilfart till Stallarholmen för att hämta mer bröd – men allra mest hektiskt hade kanske Solby gård. Deras jordgubbar gick åt som, ja just jordgubbar, i solskenet veckan före midsommar.
– Det blev en jättesuccé. Folk började handla redan innan marknaden öppnade och alla producenter sålde slut långt innan den stängde. Det var helt fantastiskt bra och otroligt mycket besökare, säger Elina Gustavsson på Position Eskilstuna, som arrangerade festivalen tillsammans med Sörmlands matkluster.
Enligt Rocco Gustafsson, på Sörmlands matkluster, var det inte uppenbart på förhand att konceptet skulle bli en framgång.
– Vi har inte haft någon lokal matmarknad i Eskilstuna tidigare och det är inte självklart att producenterna vill ge sig ut på marknader. De väljer hellre Rekoringar där de vet exakt hur mycket de kommer att sälja. Rekoringarna slog igenom under pandemin och tog nästan död på matmarknaderna.
Häromdagen klubbade arrangörerna beslutet att försöka upprepa succén. Den 15 juni är det dags. Förväntningarna är stora.
– Det har funnits ett enormt intresse från både producenter och besökare, även från producenter som inte var med förra året, säger Elina Gustavsson.
Rocco Gustafsson instämmer:
– Ett stort gäng har sagt att de kommer om vi kör i år igen. Jag har också lite trådar ute i grannlänen, så jag hoppas på roliga gästspel av försäljare som man inte träffat på under exempelvis Korv med bröd-festivalen eller Apritrundan.
Konceptet kommer att vara sig likt från förra året, men en del av marknaden kommer sannolikt inte att återkomma i år. Den avgränsade delen intill glashuset där öl och cider såldes finns inte med i årets planering.
– Det blir kostsamt så fort det handlar om alkohol. Man ska ha avspärrningar och tillstånd som också tar lång tid. Förra året var det fyra företag som sålde dryck och intresset var inte jättestort. Det var inte därför folk kom dit, utan de ville äta och handla lokalproducerat, säger Rocco Gustafsson.