Superentreprenören om sin senaste succé

När Eskilstunas smått legendariske bilbärgare Mats Elvenger lämnade Assistancekåren för två år sedan undrade nog en och annan hur det skulle sluta. Utvecklingen har dock blivit lysande med fördubblad omsättning och personalstyrka.

Mats Elvenger driver Ramströms bilbärgning i Eskilstuna. – När andra bromsar så gasar vi, säger han.

Mats Elvenger driver Ramströms bilbärgning i Eskilstuna. – När andra bromsar så gasar vi, säger han.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2022-10-23 20:05

Hösten 2020 beslutade sig Mats Elvenger för att lämna bärgningsorganisationen Assistancekåren som han tillhört sedan 1996. 

– Styrelsen och vd:n började konkurrera med produkter och tjänster med försäkringsbolagen som var våra uppdragsgivare. Detta resulterade i att vi på fältet såg antalet bärgningsuppdrag kraftigt minska. Vi blev dessutom förbjudna att jobba med kollegor från andra organisationer, säger Mats Elvenger som såg det som ohållbart att stanna kvar inom organisationen. 

Hans nya partner blev det anrika familjeföretaget Ramströms bilbärgning i Västerås.

– När jag fick äran att använda familjens namn på mina fordon så var valet enkelt. Ramströms har helt enkelt ett gott renommé i branchen. Första året var lite svettigt då det kostar stora pengar att till exempel lackera en lastbil. Men nu var vi inte längre geografiskt begränsade och utan toppstyre och med fria tyglar. Vi kan numera leverera skräddarsydda produkter som kunderna efterfrågar, framförallt inom den tunga sektorn som ökar enormt med trafiken till de stora centrallagren som i rask takt byggs. Samarbetet med Ramströms visar sig nu två år senare vara ett bra beslut, säger Mats. 

Han förklarar att omsättningen har ökat från 7 miljoner kronor till 13 miljoner kronor och att personalstyrkan har ökat från 4,5 tjänster till 9. 

– Jag vill passa på att berömma stationschefen Mika Junno och grabbarna som alltid ställer upp. 

undefined
Mika Junno är stationschef på Ramströms bilbärgning i Eskilstuna.

Mats Elvenger har ofta överträffat omgivningens förväntningar under sin långa entreprenörsbana. Redan som 13-åring började han jobba i en MC-verkstad på Drottningatan i Eskilstuna. Mats gick sedan ut fordonsprogrammet på Rekarnegymnasiet och tog studenten 1984. 

– Jag slutade skolan på fredagen och på måndagen tog jag cykeln till jobbet som bilmekaniker på Motorcentralen.

Han gjorde värnplikten ett år i flygvapnet som mekaniker. Hans första egna företag var en avgasverkstad i Måsta i Eskilstuna som han köpte av en kompis 1988. 

– Jag tyckte väl att jag skulle hålla på med något eget och tjäna pengarna själv. 

Efter ett tag började han även att importera bilar från USA som fixades till på verkstaden I Måsta. Det var även då han lärde känna den nuvarande stationschefen Mika Junno. 

– Mika var på den tiden en liten grabb som ofta kom på cykel och beundrade dollargrinen som anlänt från det stora landet I väster, berättar Mats.

Mats sålde 1989 verkstaden och började åter som mekaniker på Motorcentralen. Som ansvarig på lastbilsverkstaden fick han kontakt med det lokala bärgningsföretaget och upplevde att det fanns lite att önska servicemässigt. Mats tyckte därför att han själv borde kunna göra ett bättre jobb. 

– Jag åkte till USA och köpte en liten chevabärgare. Jag byggde även om en gammal Mercedeslastbil som fick tjänstgöra som bärgare. 

Inför starten av Falken bilbärgning 1991 fick han plötsligt besök av den redan etablerade bärgaren i Eskilstuna. 

– Han kom in på gården och frågade om jag skulle bärga med det där. Jag svarade att: 'Ja, det är ju det jag har råd med'. Då sa han 'lycka till' och åkte. Han hade ju nya fina bilar! Men fem år senare gick han i konkurs och jag var mer eller mindre ensam på marknaden. 

– När jag startade bärgningen 1991 var det en djup recession i Sverige. Det var faktiskt en artikel om mig i kurren vi den tiden. Reportern frågade då hur jag tordes starta bärgning i dessa tider. Jag svarade lite kaxigt att: 'Det kan väl bara bli bättre.' Kunderna gillade min inställning och jag fick väldigt mycket jobb genom det uttalandet. 

Samtidigt som bärgningsbolaget rullade på gav sig Mats in i fastighetsbranschen. Han köpte bland annat en tomt vid Mått Johanssons väg och började bygga en kommersiell byggnad med plats för flera olika verksamheter. Mats byggde huset på spekulation vilket fick hans egen far att höja på ögonbrynen. Pappan menade att han inte borde bygga innan han hade hyresgäster, bland annat på grund av att han då inte kunde veta hur avloppen skulle dras. Mats kom på en smart lösning med ett stort antal avlopp som hade avsättningar så att det blev max tre meter mellan varje avlopp.

Efter att plattan var gjuten körde bygget fast på grund av att banken inte ville låna ut pengar till stommen innan hyreskontrakt upprättats. Mats upplevde här att han blev drabbad av Jantelagen. 

– Det vart prat i stan om bärgarn som gjöt 2 400 kvadrat och nu stod 'skiten i snön'. Vintern ägnades åt att hitta hyresgäster för jag visste ju att jag skulle få pengar till överbyggnaden när jag hade kontrakten klara.   

Hyresgästerna stod snart på kö och på våren tog bygget fart igen och hyresgästerna flyttade in. 

Mats har även startat Euromasters lokala däckverkstad i Vilsta industriområde. Han blev kontaktad av en representant för Euromaster som undrade om han med sin lokalkännedom och stora kontaktnät kunde öppna en däckverkstad. 

– Han sa att 'om du driver upp en däckverkstad kan vi köpa den sedan. Vi betalar faktiskt 55 öre per omsatt krona när vi köper etablerade däckverkstäder'. Det lät lockande och jag antog utmaningen. 

undefined
Mats har även startat Euromasters lokala däckverkstad i Vilsta industriområde.

När Mats höll på att bygga upp däckverkstaden fick han påhälsning av en representant för stadens största däckverkstad. 

– Han gick runt och tittade och sa sedan: 'Det är fint, men du behöver nog ett stort lycka till, för var ska du få dina kunder ifrån?' Då sa jag: 'Jaha, det där påminner mig faktiskt om en sak. Kommer du ihåg Bärgningskåren? De sa samma sak -91 när jag började med bärgningen'. Representanten lommade tyst iväg och däckverkstaden gick bra och allt rullade på. 

Mats har varit företagsam på flera områden: Han tog Big Bag, som är storsäckar för byggmaterial, till Eskilstuna och han hade en tid en hyrbilsverksamhet med ett 50-tal bilar via Hyrbilen. 

– Min fru Sarah skötte kontoret och hyrbilarna. 

undefined
Mats har varit företagsam på flera områden. Förutom bärgning har han bland annat sysslat med hyrbilsverksamhet och fastigheter.

Mats är en mycket energisk person som har svårt att sitta still. Det är säkert ett personlighetdrag som har bidragit till att han kunnat bygga upp flera livskraftiga företag. Under en period då han höll på med både bärgningen och bygget vid Mått Johanssons väg blev det dock för mycket. 

– Jag gick in i den berömda väggen. 

Mats lät några anställda driva bärgningsverksamheten en tid. Han stängde av telefonen och vilade upp sig. Han reste till Thailand några månader i sällskap med hustrun Sarah och deras söner. 

– Barnen fick varsin ryggsäck och vi luffade runt i några månader. Det var en resa som gjorde mig gott, berättar Mats. 

Tillbaka i Sverige fortsatte han att rehabilitera sig med att renovera en stor villa i Mälarbaden. Han var borta från jobbet i cirka ett år. Mats och familjen blev dock inte kvar i det nyrenoverade huset i Mälarbaden.

– Jag satt där och tänkte: 'Ska vi sitta här och titta resten av livet?' Nej, nu flyttar vi till USA!' säger Mats som alltid har gillat USA. 

– Det har kanske inte varit så lätt för min fru alla gånger men hon och jag är ett bra team. 'Att två personer som är så lika kan hitta varandra' sa min svärmor på brölloppet” säger Mats och ler. 

Familjen med hustrun Sarah och barnen Oliver, Ludvig och Ida flyttade till USA 2011. 

– Oliver som då var 12 år gick på Engelska skolan och frågade en dag: 'Men pappa, varför vill du flytta till USA?' Jag svarade: 'Nu har vi bott här. Tror du att du är född på den bästa platsen på jorden?’ Oliver svarade 'nej' och jag sa att 'då kan vi väl prova något annat?’ Oliver nickade instämmande och sa: 'Okej, vi provar'. 

Oliver gjorde sedan en lyckad karriär som hockeymålvakt i USA och spelade ett tag i USHL. Idag bor familjen i staden Jupiter på Floridas östkust.  

– Vi trivs bra och nu efter en lång process när vi fått vår ansökan om 'grönkort' med arbetstillstånd beviljat så har familjen beslutat att stanna permanent I USA. Det är lugnt och trevligt i USA och vi tycker att miljön är bra för våra barn. 

Mats har behållit sitt bärgningsbolag i Eskilstuna som han har fortsatt att leda på distans. 

– Man kan enkelt prata på telefon idag och sedan är det ju inte så långt hem egentligen. Planet går klockan tre på morgonen. Bara att sova lite och sedan är jag i Eskilstuna till lunch. Att driva företag på distans fungerar. Det gäller bara att ha rätt folk och folk som du kan lita på helt enkelt.

Stationschefen Mika Junno i Eskilstuna tycker också att det funkar bra. 

– Vi pratar i telefon via nätet nästan varje dag. Det är bra att alltid ha Mats att bolla med, säger han.  

Mats är idag 56 år och tänker fortsätta att driva sitt företag i Eskilstuna flera år till. Han säger att han kör på som vanligt och att han kanske borde bromsa lite med tanke på den eventuella lågkonjunkturen. Men han ändrar sig lika snabbt och säger:

– När andra bromsar så gasar vi. De har vi alltid gjort och med framgång i över 30 år.

undefined
I april införskaffades en tungbärgare för bärgning av lastbilar. – Den kostade som en normal villa, säger Mats.
undefined
Tungbärgaren har stora skåp fyllda med verktyg och reservdelar för reparationer och bärgning av lastbilar.
undefined
Janne Andersson kör tungbärgaren. – Oftast är lasten betydligt dyrare än bilen vi bärgar, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!