Snusk i matjättens bistro ledde till stängning

I början av januari genomförde kommunens miljökontor en oanmäld kontroll hos Ica Maxi i Eskilstuna. I bistron upptäcktes så många brister i hygienen att inspektören fattade beslut om att omedelbart stänga ned verksamheten.

Fettansamlingar, smuts och mögel upptäcktes vid miljöinspektörens inspektion hos livsmedelsjätten.

Fettansamlingar, smuts och mögel upptäcktes vid miljöinspektörens inspektion hos livsmedelsjätten.

Foto: Eskilstuna kommun

Eskilstuna2023-01-11 06:47

Smutsiga kylar med mögel längs listerna, en ansamling fett från korvgrillen som runnit ner på kylbänken, en felaktigt tempererad frys, nystekta hamburgare som förvarades bredvid rått kött och personal som saknade kunskap om livsmedelshygien. Därtill rostiga lister, färg som flagnat ner på ren disk från en trasig vägg och kakor på en dammig hylla. Det är åtta av totalt 25 punkter som miljöinspektören anmärkte på vid besöket i Ica Maxis bistro i början av månaden.

– Det var smutsigt överallt och det luktade inte bra från kylar och frysar. Sådant här vill vi inte se, och när jag såg hur allvarligt det var fattade jag ett beslut om att omedelbart stänga ner verksamheten för att risken för kontaminering var så stor, säger inspektören.

Förbudet innefattade all försäljning och produktion av livsmedel i bistron.

undefined
Miljökontoret bedömde att livsmedlet från bistron riskerade att skada kundernas hälsa.

Men det dröjde inte länge förrän bristerna var åtgärdade. Redan dagen efter besöket fick inspektören ett samtal som välkomnade henne tillbaka till Ica Maxi morgonen därpå.

– De måste ha kallat in en städfirma eller någonting. När jag kom tillbaka var det som att besöka en ny verksamhet. Det var jättefräscht och rent på alla maskiner, på väggar, golv – allting. Det såg så mycket bättre ut, säger inspektören, som godkände åtgärderna och lät bistron öppna för servering på nytt.

undefined
Ica Maxis bistro har nu öppnat efter en städinsats som imponerade på inspektören.

Men hur kunde det bli så äckligt? Butikschefen Peter Slagbrand menar att det den mänskliga faktorn, tillsammans med en stor försäljningsökning under december, är orsaken till att "det som inte får hända hände".

Det här ska inte hända. Vi har egna interna system och tredjepartscertifiering som gjordes senast i november för hela Ica Maxi, vilket också innefattar bistron. Men någonstans mellan då och inspektionen har vi tappat greppet på rengöring och rutiner. Vi agerade direkt och stängde i 40 timmar för att göra en total översyn. Det blev jättetokigt och personalen var jätteledsna, men nu har vi tagit tag i det och bistron är som ny.

Det framgår av protokollet att personalen saknat kunskap om livsmedelshygien. Hur har ni åtgärdat det?

– Vi har gjort en hel checklista och det finns dokumentation på att all personal har gått utbildningar och har gjort det i närtid, säger Peter Slagbrand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!