I slutet av mars 2020 stängdes hela verksamheten vid Volvo CE:s anläggning i Eskilstuna ned. Ovissheten om vad pandemin skulle få för konsekvenser var total.
– Det var otroligt starka känslor, ingen kunde förutse vad som skulle ske. Vi var i chock och det fanns en stor oro för vad som skulle hända med bolaget framöver, säger Anne Bast när tidningen träffar henne vid företagets än så länge folktomma Customer center.
– Vi hoppas att vi ska kunna ta emot större kundgrupper här efter sommaren.
Hon jobbar vanligtvis hemifrån, liksom merparten av de drygt 1 300 anställda som återfinns inom utveckling, forskning och försäljning. Med ett års distans till nedstängningen kan hon konstatera att återhämtningen gått oväntat snabbt.
– Under andra kvartalet i fjol såg vi de värsta effekterna av pandemin när vår totalmarknad minskade med nästan 40 procent. Men vi verkar inom en ganska tålig industri. Många länder satte igång stora infrastrukturprojekt men framför allt var det Kina som räddade oss. Kina går som tåget och regeringen där har pumpat in pengar.
Under det andra halvåret i fjol förstärktes den positiva trenden och orderingången har ökat kraftigt sedan dess. I fabriken, där Volvo tillverkar hjulaxlar och växellådor, pågår produktionen dygnet runt.
– Efterfrågan har kommit tillbaka, starkare än vad vi förutsåg. Orderboken är stark och produktionsvolymen är väldigt hög. De problem och utmaningar vi har är på leveranssidan. På grund av pandemin har man på vissa marknader i framför allt Europa inte haft förmågan att hänga med i vår takt, säger Anders Bergstrand, fabrikschef och platsansvarig för hela anläggningen i Eskilstuna sedan tre år tillbaka.
För närvarande finns 896 personer sysselsatta i tillverkningen varav cirka 200 är temporärt anställda.
– Det är väldigt mycket att göra nu och det blir en hel del övertid.
Under pandemins andra våg vidtogs en rad säkerhetsåtgärder.
– I fabriken kan vi ju av naturliga skäl inte jobba hemifrån. Så när smittspridningen tog fart i november beslutade vi att alla skulle snabbtestas en gång i veckan, något som varit uppskattat bland personalen. Hittills har vi haft 150 konstaterade fall av covid-19 av cirka 2 000 anställda.
Fokus i arbetet ligger enligt Anders Bergstrand på ett ständigt förbättringsarbete med målet att bli världens bästa komponentfabrik. Konkurrensen på den globala marknaden – där Volvo CE återfinns som en av de riktigt stora aktörerna – är stenhård. Och för att lyckas krävs ett ständigt utvecklingsarbete kring bland annat automatik och elektrifierade maskiner.
Enligt Anne Bast har bolaget en tydlig strategi kring hållbarhetsfrågor.
– Vi behöver växla upp. Om tio år ska 35 procent av de maskiner vi tillverkar vara elektrifierade. 50 procent av vår totala omsättning ska bestå av service och tjänster. Miljö- och hållbarhetsfrågor får en allt större betydelse och det kommer att svänga snabbt. För att klara omställningen har vi behov av ny kompetens kopplat till den nya teknologin.
Både Anne Bast och Anders Bergstrand betonar att anläggningen i Eskilstuna kommer att vara fortsatt viktig för Volvo i framtiden.
– Vi vet att vi spelar en viktig roll i samhället och vi vill bli sedda som en bra och ansvarstagande arbetsgivare.