Svår omställning för SFI: "Vissa elever har gett upp"

Elever som aldrig sett en dator tidigare eller inte har språkkunskaper nog för att läsa från en dator. Det är den vardag SFI-lärare vittnar om – och därför tvingas bryta mot riktlinjerna. "Jag har tagits ifrån möjligheterna att göra mitt jobb på ett bra sätt", säger pedagogen Ewa Alpmark-Silfverlåås.

SFI-eleverna Feras Alagwani och Basema Karmeshha vid sidan av läraren Ewa Alpmark-Silfverlåås. "Jag har tagits ifrån möjligheterna att göra mitt jobb", säger Ewa.

SFI-eleverna Feras Alagwani och Basema Karmeshha vid sidan av läraren Ewa Alpmark-Silfverlåås. "Jag har tagits ifrån möjligheterna att göra mitt jobb", säger Ewa.

Foto: Martin Tolén

Eskilstuna2020-06-08 06:45

Sedan två och en halv månad tillbaka är det distansundervisning som gäller för gymnasie- och vuxenutbildning på grund av coronaviruset.

Men allt har inte fungerat fläckfritt.

SFI-lärare vittnar om en extremt problematisk situation med elever som har svårt att förstå instruktioner och digitala verktyg som inte alls fungerar för elever som aldrig tidigare sett en dator i sitt liv.

– Jag har tagits ifrån möjligheterna att göra mitt jobb på ett bra sätt och varför vet jag inte? Man pratar om smittspridning, men det här är vuxna människor som är ute på stan, rör sig fritt men inte får gå till skolan medan andra vuxna går till sitt jobb som vanligt, säger Ewa Alpmark-Silfverlåås, SFI-pedagog.

Med anledning av svårigheterna har hon bestämt sig för att bryta mot riktlinjerna om att all undervisning ska ske på distans och via datorn.

I stället får hennes elever två gånger i veckan komma förbi SFI:s lokaler för att lämna in uppgifter och få nya. I vissa fall har även mindre grupper, om fem personer, tagits in för att få specialundervisning som liknar det mer normala.

– Vissa elever som varit med ett tag kan jag visa hur de ska komma in så att de kan hitta ett forum där de ska jobba. Det är sagt att vi ska jobba i Itslearning, men det är ett skämt, det funkar inte. Mina elever kan på sin höjd komma fram till Itslearning och följa en länk för att titta på en Youtube-film. Men att få dem att läsa långa instruktioner eller skriva något, det funkar inte. Det är mellan svårt och omöjligt. På den nivån är det, säger Alpmark-Silfverlåås.

Utbildningsministern Anna Ekström (S) gav för en dryg vecka sedan besked om att elever i gymnasieskolan kan räkna med att återgå till "normal undervisning" från och med 15 juni. Men det gäller inte elever inom de kommunala vuxenutbildningarna "för att undvika större sociala sammanhang och minska risken för smittspridning."

– Det finns elever som mer eller mindre har gett upp eftersom vi inte kan bedriva undervisningen. Det är tragiskt, vi vill att våra elever ska komma framåt, lära sig och ta sig in i det svenska samhället. Och framför allt är det viktigt att kvinnor får en egen identitet och inte bara är beroende av mannen, säger Alpmark-Silfverlåås.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!