Nahro Nadir, 37, trodde att han visste hur avtalet Eskilstuna-el hos Eskilstuna Strängnäs energi och miljö, ESEM, fungerade. Men efter åtskilliga samtal med ESEM:s kundservice är han fortfarande undrande över hur den fasta delen på avtalet tas fram.
– Jag har pratat med en kompis, som har också har Eskilstuna-el, och han förstår inte heller. Vi hade båda uppfattningen att den fasta delen på avtalet var taget från den tid då det blev säsongsbyte, alltså den 1 april och den 1 oktober. Det är nog fler än jag som inte förstår hur detta fungerar. Jag har försökt att få hjälp att förstå i flera dagar, men de har svårt att förklara, säger Nahro Nadir.
Hur den fasta delen av elpriset är uppbyggt är komplext förklarar Anders Gradin, krafthandelschef på ESEM.
– Vi tar fram priset vid tre olika tillfällen per säsong på Eskilstuna-el, varannan månad innan leverans. Det vill säga två kvartal varje gång, då varje säsong är ett halvår. Den fasta delen är 70 procent på vintern och 30 procent på sommaren.
– Just nu köper vi in el för sommarhalvåret.
Inköp för vinterhalvåret gjordes under maj, juli och september i år.
Anders Gradin berättar att man alltså inte tar priset för elen den 1 oktober när det är säsongskifte.
– Vi sprider ut riskerna vid flera tillfällen för att få ett jämnare pris när vi går in i ny säsong. På de tre inköpstillfällena tar vi ett snittpris. Priserna följer marknadspriserna på Nasdaq, på elbörsen.
Han säger att det fungerar likadant för sommarpriserna, elen köps in vid tre tillfällen.
– Det finns en modell vi går efter. Först elterminspris, sen terminspris för elområdet, SE3, sen också ett terminspris på elcertifikatet. Sen ska man göra om det till svensk valuta, eftersom det köps in i euro. Det här är inte lätt att förklara till enskild kund.
Han menar att de har en transparent modell, vilket han tycker är bra.
– Då blir det marknadspriset som gäller i slutändan. Därefter lägger vi på skillnaden mellan Svenska kraftnäts schablonavräkningspris och Nordpools medelpris per månad eftersom kundernas uttag inte är lika stort hela tiden.
– Sen har man ett färdigt pris för den fasta delen. Då lägger vi på ett påslag på 4,9 öre, plus moms på alltihopa.
Den rörliga delen av priset på Eskilstuna-el hämtas från Nordpools spotpriser.
– Även det baseras på Svenska kraftnäts schablonavräkningspris med tillägg för deras avgifter, elcertifikat och moms.
Behöver man som elkund vara väldigt engagerad för att hålla ned sin elräkning?
– Jag tror att med prisökningen kräver det ett större engagemang hos kunden. Elen är en större kostnad i dag mot vad den varit tidigare. Om du inte själv kan bestämma, då är Eskilstuna-el ett bra alternativ. Du slipper välja tillfälle när du ska binda. En del fast och en del rörlig, då svänger det inte lika mycket som med rörligt pris, det ger en lugnande effekt på priset över tid.
Men att priserna är så extremt höga nu och varierande är skrämmande tycker Anders Gradin.
– Det är hemskt, det finns inga bra råd i dag egentligen. Man måste se vad som funkar med sin egen plånbok, tyvärr är det så just nu.
Han förklarar att den el som köps in nu för den fasta delen på sommaren inte får de priser elen ligger på i dag.
– Priset i sommar blir inte lika högt som i vinter, även om sommarpriserna också stiger.
Han berättar att terminspriset för kvartal tre 2023 ligger på cirka 130 öre per kilowattimme, för kvartal två på cirka 220 öre, men det varierar jättemycket varje dag.
– Kvartal ett kan vi köpa för cirka 310 öre per kilowattimme i dag, det är mycket. Vi har nyss gjort ett köp för kvartal två och tre, under november. Vi handlar i november, januari och mars för sommarhalvåret.
– Vi har inga riskpåslag på Eskilstuna-el. Vi lägger på 4,9 öre och det ska täcka våra omkostnader, och förhoppningsvis ge lite vinst också.
Anders Gradin avslutar med att säga att man som kund inte behöver veta exakt hur inköp av el fungerar.
– Vi använder oss av fakta, vi hittar inte på någonting. Vi har systematiserat prissättningen och det är inte så svårt för oss att ta fram. Men det är inte lika enkelt att förklara och för kunder att förstå, och det förstår jag. Men vi har en transparent modell som vi följer.
I Eskilstuna har ESEM cirka 10 000 kunder med Eskilstuna-el och i Strängnäs 5 000 kunder med Strängnäs-el.