Svea skydd ökade omsättningen 2020 – trots pandemin

Svea Skydd lyckades förra året öka omsättningen trots pandemin. – Vi hade höga mål inför året, vi nådde inte dit, men en ökning ser vi som en seger, säger ägaren Mattias Edholm.

Mattias Edholm äger Svea Skydd. – Vi ser faktiskt väldigt positivt på framtiden!

Mattias Edholm äger Svea Skydd. – Vi ser faktiskt väldigt positivt på framtiden!

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2021-02-16 19:15

Svea Skydd på Mått Johanssons väg 9 säljer yrkes- och profilkläder, personlig skyddsutrustning samt profilartiklar. Företaget har 4 anställda i butiken i Eskilstuna och 3 anställda i en lite mindre butik i Västerås. 

Mattias Edholm startade år 2000 företaget som sedan dess haft en stadigt uppåtgående trend. De enda hacken i kurvan var när företaget tappade kommunavtalen med Västerås och Eskilstuna. 

– Nu är vi över båda de tappen. De här större avtalen gör att det kan bli snabba växlingar från ett år till ett annat, säger Mattias. 

Sedan cirka fem år tillbaka fokuserar Svea Skydd på att saluföra ett mindre antal modeller som finns tillgängliga i alla storlekar och färger. 

– På de här modellerna är det inte många som slår oss på fingrarna. Vi kan leverera stora volymer snabbt och har ett schysst pris, säger Mattias. 

Arbetskläderna har förändrats under de 20 år som Svea Skydd varit i branschen. 

– Det är ju inte så många som jobbar i tunga arbetskläder längre utan nu har det blivit lite mer fritidsstuk på kläderna. Det är till exempel lite mer stretchbyxor som det går lika bra att ha på jobbet som när man går på stan med hunden. På servicesidan är det mer vanliga collegetröjor. 

De flesta kunderna består av små och medelstora företag som är verksamma inom främst service och hantverk. Bland kunderna finns även en statlig myndighet och några större entreprenadföretag. 

I stort sett alla kläder som säljs förses med någon form av tryck.

– Vi har tre tryckmaskiner så vi gör det omgående. Den biten har också ökat. Stan har ju tappat sporthandlare. Vi är inne och nosar en del på klubbarna och har United och Tunafors.  

undefined
Mattias Edholm visar en av butikens tre tryckmaskiner. I stort sett alla kläder som säljs förses med någon form av tryck.

En annan del av verksamheten som växer handlar om fallskydd. Svea Skydd säljer fallskyddsutrustning. Mattias är även utbildad instruktör och anordnar fallskyddskurser. Stora ställningar finns uppbyggda i ett hörn av butiken där kurserna äger rum. 

Svea Skydd säljer även mer och mer profilartiklar som till exempel pennor, ballonger och karameller. 

– De sista åren har profil och presentreklam med tryck växt. Vi har en stor kundstock efter 20 år, säger Mattias. 

Svea Skydd hade nytta av att företaget redan hade vässat sin lagerhållning när pandemin slog till förra våren. Mattias och hans kollegor tog sig en funderare på hur de skulle hantera situationen. De kom fram till att de behövde minska lagret lite till, men att i övrigt jobba på som vanligt även om det var motigt. Företaget korttidspermitterade ingen personal. 

– Vi sa att vi gasar oss ur det här. Våra säljare hade det svårt och är fortfarande inte välkomna in överallt, men vi har hela tiden varit där och talat om att vi kör på som vanligt. Jag jämförde det lite med Charlotte Kalla. Alla längdskidåkare vet att man rycker i en uppförsbacke, säger Mattias. 

– Nu har vi en hög utväxling och jag hoppas att det har lite att göra med hur vi agerade förra våren. 

Mattias tror även att Svea Skydd har gynnats av att dess kläder ligger i ett mellanskikt i prissegmentet. 

– När konsumtionen går ner slutar man med de värsta lyxgrejerna och även det billiga tappar. Kunderna går mer på trygghet. 

undefined
Mattias Edholm är utbildad instruktör och anordnar fallskyddskurser.

En annan fördel har varit att den största leverantören, Blåkläder, äger sina egna fabriker. Många andra klädmärken har fått problem med leveranserna under coronatiden. 

Omsättningen uppgick till 20,5 miljoner kronor förra året. 

– När man har kniven mot strupen börjar man titta på grejer som man borde göra oftare egentligen. Vi har omförhandlat mycket leveransavtal och bytt affärssystem. Det är fortfarande lugnare i butiken, men vi säljer mycket, säger Mattias. 

– Så vi ser faktiskt väldigt positivt på framtiden! Dessutom har vi lyckats öka lönsamheten och har därmed en klart stabilare grund att stå på inför eventuellt svårare tider.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!