Det tog Sven-Olof Clevenvik, 74 år, månader att bestrida en tv-tjänst med Viasat. Efter flera betalningspåminnelser och inkassokrav har företaget släppt sina krav på honom.
– Det känns skönt att jag till slut fick rätt, trägen vinner, säger Sven-Olof Clevenvik.
– Jag tror att många äldre i min situation betalar för att slippa problemet. Det här har varit en energitjuv av guds nåde, man går och ältar och har svårt att släppa det. Men om man har kraft att stå emot och vet att man har rätt, då ska man försöka stå emot, fortsätter Sven-Olof.
Tidningen har tidigare, mitt under pågående tvist, skrivit om Sven-Olof och hans problem att komma i kontakt med Viasat när han skriftligen har försökt säga upp avtalet, dels genom Konsumentverkets ångerblankett dels genom att skriftligen bestrida de räkningar som skickats till honom.
– De borde be om ursäkt. Inte någon gång har de hört av sig angående ångerblanketten eller de fakturor jag bestridit, säger han.
Till slut fick Sven-Olof ett brev från inkassobolaget Nowell Sverige AB som tagit över ärendet gällande fakturorna. Innehållet i brevet löd:
"Härmed bekräftas att Nowell AB har avslutat handlingen i ärendet. Bekräftelsen avser betalningen för aktuell skuld. Om det finns flera betalningsansvariga för skulden, kan Nowell Sverige AB komma att fortsätta ärendet mot dessa."
– Vilka dessa, det är ju rent löjligt. Vi har ingen skuld, säger Sven-Olof Clevenvik.
Christine Fransholm är konsumentrådgivare på Eskilstuna kommun och anser att Sven-Olof Clevenvik har agerat rätt.
– Ett företag ska svara på korrespondensen. Sedan är det bra att vara kylig, man ska inte betala för att man är rädd. Och man ska bestrida räkningarna skriftligt, om en person har problem med det så ta hjälp av någon eller vänd dig till oss. Det är en tjänst vi hjälper till med, speciellt för de över 75 år, säger hon.
– Det finns en skam att få den här typen av räkningar, att man har gått på något, speciellt hos äldre personer. Men det är ingenting att skämmas över, många drabbas av det här. Det är viktigt att vara skeptisk säger Christine Fransholm.
– Det är alltid företaget som har bevisbördan. De måste kunna visa att det finns ett avtal, begär en kopia på avtalet vid minsta tvekan, avslutar hon.
Tidningen har varit i kontakt med Viasat som inte svarat på våra frågor i ärendet.