Synskadade kan skadas av elsparkcyklar i Eskilstuna

De nya fordonen har väckt reaktioner. Elsparkcyklarna riskerar att leda till olyckor inte bara när de körs utan också när de parkeras.

Magnus Gustafsson, ordförande Synskadades riksförbund Sörmland med ledarhund. De nya elsparkcyklarna kan göra att personer som har svårt att ta sig fram blir isolerade för att de är rädda att ramla över dem, berättar han.

Magnus Gustafsson, ordförande Synskadades riksförbund Sörmland med ledarhund. De nya elsparkcyklarna kan göra att personer som har svårt att ta sig fram blir isolerade för att de är rädda att ramla över dem, berättar han.

Foto: Clara Skjönberg Zahui

Eskilstuna2021-06-17 11:50

Det har knappt gått två månader sedan de första elsparkcyklarna gjorde sitt intåg i Eskilstuna. Det lokala företaget Swift var först och placerade ut sina sparkcyklar i maj och förra veckan placerade Tier ut 300 elsparkcyklar i staden.

Elsparkcyklarna har skapat frustration hos Eskilstunabor eftersom fordonen inte alltid parkeras som de ska. I stället parkeras de mitt på trottoarerna, eller till och med slängda på gatan. I Facebookgruppen "Du vet vad som händer i Eskilstuna", delas bilder på och historier om hur elsparkcyklarna har ställts huller om buller.

undefined
Magnus Gustafsson, ordförande Synskadades riksförbund Sörmland med ledarhund. De nya elsparkcyklarna kan göra att personer som har svårt att ta sig fram blir isolerade för att de är rädda att ramla över dem, berättar han.

Men det är inte bara i Facebookgrupper som de nya elfordonen väcker reaktioner. En grupp som riskerar att drabbas av att parkeringen av sparkcyklarna inte sköts är de som har en synskada. Petra Stanzl är distriktsombudsman för Synskadades Riksförbund, SRF, i Sörmland och hon är mycket orolig över utvecklingen.

– Vi jobbar ständigt för att det ska bli bättre för oss i vardagen men detta riskerar att göra det värre. Det finns en risk att synskadade blir mer isolerade, säger hon.

Nedsatt balans och trafikhinder orsakar redan i dagsläget svårigheter för personer med synskada att röra sig fritt ute, menar Magnus Gustafsson, distriktsordförande för SRF Sörmland.

– Det finns en risk att våra medlemmar inte vågar sig ut när det finns ytterligare hinder på gatorna för att de är rädda för att ramla och en risk att de som är ute skadar sig på elsparkcyklarna som ligger mitt på trottoaren eller sticker ut från husväggarna, säger han.

Särskilt svårt blir det för personer som använder vit käpp. Då finns en risk att man missar att en sparkcykel står i vägen, eller att den vita käppen fastnar mellan husväggen och elsparkcykeln, vilket i sin tur kan leda till att man snavar över sparkcykeln.

På andra håll i landet har förslag på insatser från kommunen föreslagits, genom exempelvis böter för felparkerade elsparkcyklar för företagen som hyr ut dem. Det är däremot ingen lösning som Magnus Gustafsson tror på. Enligt honom är lösningen på problemet att föra en diskussion med förarna och företagen som hyr ut elsparkcyklarna. Förhoppningen är att detta kan leda till en ökad förståelse för de synskadade och att reglerna respekteras.

– ­Jag tror att man vinner på dialog och att alla försöker dra sitt strå till stacken.

Polisen: ”Kommer att leda till olyckor”

Björn Thunblad är chef för trafikpolisen i Eskilstuna och han ser också problemen som de nya elsparkcyklarna kan leda till.

– Elsparkcyklarna utgör trafikhinder och det kommer inom en snar framtid att leda till olyckor.

Förutom att sparkcyklarna inte parkeras som de ska finns det också problem ser också att personer som använder elsparkcyklarna inte följer de regler som gäller.

– Det är ett enpersonsfordon men ibland ser man föräldrar som har sina barn framför sig på sparkcykeln eller ungdomar som åker tillsammans, säger Björn Thunblad.

Ett annat problem är att sparkcyklarna körs i hög hastighet på gångbanorna och att gående inte upptäcker dem eftersom de är tysta. Men ännu har inga olyckor skett i Eskilstuna vad Björn Thunblad vet och exakt vilka konsekvenserna av det ökade antalet elsparkcyklar i stan vet han inte. Däremot följer han utvecklingen i övriga landet och hoppas på tydligare regler i framtiden.

– Svårt att dra några slutsatser i dagsläget, men elsparkcyklarna är här för att stanna.

undefined
Björn Thubland är chef för trafikpolisen i Eskilstuna. Han är orolig för att förare inte sköter sig på elsparkcyklarna.
Två sätt att visa hänsyn

Magnus Gustafsson ber förare att tänka på detta när de kör elsparkcykel i stan:

1. Parkera ordentligt. Ställ inte elsparkcykeln mitt på trottoaren och om du ställer den mot en husvägg – ställ den så nära väggen som möjligt så att den inte är i vägen.

2. Använd ringklockan. Undvik att överraska någon genom att använda ringklockan så att de hör att du kommer när du kör förbi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!