Det har knappt gått två månader sedan de första elsparkcyklarna gjorde sitt intåg i Eskilstuna. Det lokala företaget Swift var först och placerade ut sina sparkcyklar i maj och förra veckan placerade Tier ut 300 elsparkcyklar i staden.
Elsparkcyklarna har skapat frustration hos Eskilstunabor eftersom fordonen inte alltid parkeras som de ska. I stället parkeras de mitt på trottoarerna, eller till och med slängda på gatan. I Facebookgruppen "Du vet vad som händer i Eskilstuna", delas bilder på och historier om hur elsparkcyklarna har ställts huller om buller.
Men det är inte bara i Facebookgrupper som de nya elfordonen väcker reaktioner. En grupp som riskerar att drabbas av att parkeringen av sparkcyklarna inte sköts är de som har en synskada. Petra Stanzl är distriktsombudsman för Synskadades Riksförbund, SRF, i Sörmland och hon är mycket orolig över utvecklingen.
– Vi jobbar ständigt för att det ska bli bättre för oss i vardagen men detta riskerar att göra det värre. Det finns en risk att synskadade blir mer isolerade, säger hon.
Nedsatt balans och trafikhinder orsakar redan i dagsläget svårigheter för personer med synskada att röra sig fritt ute, menar Magnus Gustafsson, distriktsordförande för SRF Sörmland.
– Det finns en risk att våra medlemmar inte vågar sig ut när det finns ytterligare hinder på gatorna för att de är rädda för att ramla och en risk att de som är ute skadar sig på elsparkcyklarna som ligger mitt på trottoaren eller sticker ut från husväggarna, säger han.
Särskilt svårt blir det för personer som använder vit käpp. Då finns en risk att man missar att en sparkcykel står i vägen, eller att den vita käppen fastnar mellan husväggen och elsparkcykeln, vilket i sin tur kan leda till att man snavar över sparkcykeln.
På andra håll i landet har förslag på insatser från kommunen föreslagits, genom exempelvis böter för felparkerade elsparkcyklar för företagen som hyr ut dem. Det är däremot ingen lösning som Magnus Gustafsson tror på. Enligt honom är lösningen på problemet att föra en diskussion med förarna och företagen som hyr ut elsparkcyklarna. Förhoppningen är att detta kan leda till en ökad förståelse för de synskadade och att reglerna respekteras.
– Jag tror att man vinner på dialog och att alla försöker dra sitt strå till stacken.
Polisen: ”Kommer att leda till olyckor”
Björn Thunblad är chef för trafikpolisen i Eskilstuna och han ser också problemen som de nya elsparkcyklarna kan leda till.
– Elsparkcyklarna utgör trafikhinder och det kommer inom en snar framtid att leda till olyckor.
Förutom att sparkcyklarna inte parkeras som de ska finns det också problem ser också att personer som använder elsparkcyklarna inte följer de regler som gäller.
– Det är ett enpersonsfordon men ibland ser man föräldrar som har sina barn framför sig på sparkcykeln eller ungdomar som åker tillsammans, säger Björn Thunblad.
Ett annat problem är att sparkcyklarna körs i hög hastighet på gångbanorna och att gående inte upptäcker dem eftersom de är tysta. Men ännu har inga olyckor skett i Eskilstuna vad Björn Thunblad vet och exakt vilka konsekvenserna av det ökade antalet elsparkcyklar i stan vet han inte. Däremot följer han utvecklingen i övriga landet och hoppas på tydligare regler i framtiden.
– Svårt att dra några slutsatser i dagsläget, men elsparkcyklarna är här för att stanna.