Systembolaget öppnar länets största butik i Eskilstuna

Den 17 juni slår Systembolaget upp dörrarna till sin nya butik i Eskilstuna, som blir Sörmlands största.

"Den gamla butiken i Tuna park var Sörmlands största butik och nu blir den nya butiken ännu större. Den här är nästan 800 kvadratmeter stor", säger Jennie Engdahl, butikschef på Systembolaget i Tuna park.

"Den gamla butiken i Tuna park var Sörmlands största butik och nu blir den nya butiken ännu större. Den här är nästan 800 kvadratmeter stor", säger Jennie Engdahl, butikschef på Systembolaget i Tuna park.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2021-06-17 06:45

Systembolaget flyttar sin butik inom Tuna park, från att vara granne med Stora Coop till att bli granne med City gross.

– Den gamla butiken i Tuna park var Sörmlands största Systembolaget och nu blir den nya butiken ännu större. Den här är nästan 800 kvadratmeter stor, säger Jennie Engdahl, butikschef på Systembolaget i Tuna park.

Trots ökat butiksutrymme blir inte sortimentet utökat.

– Vi är indelade i olika grupperingar, vi är redan i den näst största. Då vi bara flyttar butiken och ökar ytan läggar man inte till i sortimentet. Det största sortiment är i specifika butiker, kanske ett 40-tal i Sverige.

Den nya butiken har den senaste layouten och blir den andra butiken i Sverige som har en egen kundorderbutik.

– Man behöver inte gå in i själva butiken om man ska hämta en kundbeställing. Vi har en kundorderautomat innan entrén där man meddelar att man är här för att hämta sin beställning och då kommer personal till kassan i den lilla kiosken och lämnar varorna.

Butiken har sex kassor, en mindre än i den förra, men har kundbeställningsbutiken som också har en kassa.

– Vi har fått uppgradering 2.0, vi är den nyaste butiken i Sverige.

Personalstyrkan är som tidigare, 18 personer, och på sommaren plussar de på till cirka 25.

undefined
Ölavdelningen blir bättre än Systembolagets tidigare butik i Tuna park.

En stor förändring är varuvarvet i butiken.

– Det gäller framför allt öl och cider. När man går in och är ölintresserad kan man söka upp sin specifika öl och hitta liknande öl på samma plats, det är nytt. När det gäller mousserande viner står de i prisklass och inte i land eller sort som tidigare. På så sätt kan man se en bättre valmöjlighet när man får varorna i pris.

Hon poängterar att det alkoholfria sortimentet är viktigt i butiken.

– Vi värnar om det alkoholfria alternativet. De står nu mer ute bland kunderna, vid rött och vitt vin till exempel. Sen finns det även vid öl, cider och starksprit där vi har alkoholfritt som matchar de med alkohol. Detta kommer att underlätta för kunderna som vill ha alkoholfritt.

undefined
"Vi värnar om det alkoholfria alternativet", säger Jennie Engdahl.

Jennie Engdahl säger att Systembolaget värnar om klimatsmarta förpackningar och att de är utsatta i varuvarvet så att man själv kan göra ett aktivt val.

Under den rådande pandemin har de slussning in till butiken som tar max 49 kunder åt gången.

– Vi behöver slussar på två ställen då alla inte kan stå inne i gallerian. Vi har en slussningskö utanför entrén in till gallerian och släpper sen in till en slussningskö här inne, utanför butiken. I den fållan ska det släppas på så att det är 49 personer som max, detta enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer som vi förhåller oss till.

undefined
Jennie Engdahl, butikschef för Systembolagets butik i Tuna park, plockar med flaskor inför torsdagens premiäröppning.

Hon förklarar att de hade vuxit ur den gamla butikens lokaler.

– Varje artikel har ett ansikte. Alla artiklar har rätt att ha ett visst antal på hyllan och det kan vi ha nu i den nya butiken. Vår utmaning har tidigare varit ölavdelningen då vi har en stor efterfrågan på öl, nu kan vi ha en större mängd. Det här blir magiskt, helt fantastisk bra. Det blir så mycket bättre för kunden.

undefined
Systembolagets mål är inte att sälja mer än vad kunden har tänkt köpa.

Med de orden vill hon förtydliga att Systembolaget inte arbetar för merförsäljning.

– Vi har haft en ökad försäljning under pandemin då exempel restauranger och krogar har varit stängda och man har handlat sin dryck här. Men när restriktionerna släpper får vi nog en mer vanlig försäljning säger Jennie Engdahl och avslutar:

– Alla här är supertaggade. Vi ska med stolthet få visa upp Eskilstunas snyggaste butik. Det kommer att bli så himla bra.

Systembolagets verktyg

Hur mycket som dricks i ett land är en kombination av kultur, religion, tradition, ekonomi och regleringar. Världshälsoorganisationen, WHO, har pekat ut tre huvudsakliga verktyg för att begränsa alkoholens skadeverkningar:

1. Priset på alkohol

2. Begränsning av tillgängligheten av alkohol

3. Reglerad marknadsföring för alkohol

I Sverige används alla tre verktyg och staten har gett Systembolaget ensamrätt att sälja starköl, vin och sprit för att begränsa tillgängligheten.

Källa: Systembolaget

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!