Anrika Mattboden blickar framåt efter renoveringen

Äntligen är byggnadsställningarna borttagna och flanörerna på Strandgatan kan återigen beundra skyltningen i Mattbodens stora fönster. Sedan renoveringen blev klar har systrarna som driver butiken börjat fylla på sitt lager med vårens nya mattor.

Tina Elgbacka på Mattboden. "Folk kommer att tröttna på att bara sitta framför datorn och klicka hem grejer", säger hon.

Tina Elgbacka på Mattboden. "Folk kommer att tröttna på att bara sitta framför datorn och klicka hem grejer", säger hon.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2024-04-21 11:20

Nyheten i korthet

  • Mattboden, en klassisk mattbutik i Eskilstuna, har drivits av systrarna Taina Elgbacka Johansson och Tina Elgbacka i 40 år.
  • Trots utmaningar som pandemin och renoveringar har butiken fortsatt att locka kunder tack vare dess stora sortiment och personliga service. Systrarna planerar att fira butikens 40-årsjubileum efter sommaren.
  • Systrarna betonar vikten av personlig service och tror att kunderna uppskattar möjligheten att känna på och prova mattorna i butiken. De ser fram emot en ljus framtid för Mattboden.

Systrarna var bara 18 respektive 20 år när de 1984 öppnade sin första butik i en liten lokal på Köpmangatan, för 40 år sedan. Tina Elgbacka och storasyster Taina Elgbacka Johansson driver och äger Mattboden tillsammans.   

 – Föräldrar hoppades och sa att 'vi ska vara glada om det kommer in en eller två kunder första dagen' för att vi inte skulle bli ledsna. Det kom väldigt mycket folk till vårt butik! Eftersom vi var lite blyga stod vi nästan bakom mattorna, säger Tina med glimten i ögat. 

Systrarna blev dock snabbt varma i kläderna och vågade efter drygt två år byta upp sig till lokalen på Strandvägen 4 där butiken ligger än i dag. 

– Många uppmanade oss att vi skulle ha butiken mitt inne i stan, men vi sa 'nej, det är ingen som vill släpa mattor inne i stan', säger Tina. 

– Så här 40 år senare så visade det sig vara ett jättebra val. Då fanns det tre mattbutiker i Eskilstuna, de två övriga lade sedan ner sin verksamhet och vi som inte låg i centrum blev kvar, säger Taina. 

undefined
Taina Elgbacka Johansson visar prover. "Heltäckningsmattor har blivit väldigt stort", säger hon.

Kring år 2000 gick Mattboden med i Matt-Tema som är en kedja som består av fristående butiker i hela Sverige. Tina reste världen över och designade och köpte in mattor till hela kedjan. Även Taina har designat mattor till grossister och har även varit med på inköpsresor, bland annat till Indien. Under tiden Tina reste världen över tog Taina ett stort ansvar i butiken. 

– Idag så har vi delat upp arbetsuppgifterna i butiken på ett smidigt sätt. Det många kanske inte känner till är att vi arbetar en hel del ut mot företag där vi ger råd och tips vad som passar bäst in i deras arbetsmiljö, säger systrarna.  

År 2020 drabbades även Mattboden av pandemin, som så många andra företag i världen. 

– Tack vare våra mycket trogna kunder så klarade vi oss förvånansvärt bra, visst har det varit kämpigt med den stora osäkerheten men när två år av pandemirestriktioner äntligen var över började den omfattande renoveringen av fastigheten som medförde nya utmaningar, säger Tina.  

– Alla hade det ju tufft under pandemin och sedan fick vi den här stöten direkt efteråt, säger Taina. 

undefined
Tina Elgbackas cockerpoo Diesni följer med matte på jobbet. "Vi älskar djur", säger hon.

Renoveringen pågick under två år och medförde bland annat att kunderna inte kunde parkera direkt utanför butiken och att halva butiksytan tidvis var avstängd. Trots att skyltfönstren inte var synliga fortsatte kunderna att hitta till butiken och bar sina mattor en bit längre än vanligt. 

– Vi stöttade även kunderna på olika sätt, kunderna hade stor förståelse att vänta på beställningarna när lagret inte var så stort som vanligt. Även våra leverantörer hade svårt att få fram deras leveranser till oss, säger Tina. 

– Vi har kört ut mattor till kunderna i och runt Eskilstuna. Det har känts jättebra att de stöttat oss och velat att vi ska finnas kvar i stan. Om de inte varit så trogna skulle det varit tufft, säger Taina och fortsätter: 

– Vi har jättebra leverantörer och fastighetsägaren Lundbergs är väldigt bra att ha att göra med. Vi har fått information löpande och vi har alltid varit noggranna med att vara skötsamma i alla år. 

undefined
Butiken har ett stort sortiment av mattor.

Det har stor betydelse att parkeringen utanför butiken går att använda igen. Renoveringen har bland annat inneburit stambyte och att butiken fått nytt glas i sina uppskattade skyltfönster. 

– Folk tycker det är så kul att gå fram och tillbaka och titta vad har vi fått in. Vi brukar skylta om var tredje vecka. Det är viktigt att synas utåt, säger Tina. 

– Det lockar naturligtvis in kunder, säger Taina. 

Som om butiken inte redan fått sin beskärda del av utmaningar i form av pandemi och renovering så kommer snart trottoaren utanför att grävas upp på grund av rörarbeten, men systrarna tycks vid det här laget vara luttrade och ger inte uttryck för någon större oro inför framtiden. 

– Vi tar en sak i taget, säger Tina. 

undefined
Tina Elgbacka på Mattboden. "Folk kommer att tröttna på att bara sitta framför datorn och klicka hem grejer", säger hon.

Nu när renoveringen av huset äntligen är klar håller systrarna på att bygga upp lagret med vårens nya mattor. 40-årsjubileet kommer att firas med ett jippo efter sommaren eller tidig höst när de har kommit igång ordentligt efter renoveringen. Butiken har kunder i alla åldrar. 

– Det är mycket yngre som skaffar sig sin första lägenhet som kommer in med sina föräldrar, säger Tina.  

– Vi har även en hel del kunder som kommer utifrån som till exempel från Mariefred, Södertälje, Strängnäs, Kungsör och Nyköping. De vill ha vår personliga service och erfarenhet sedan mer än 40 år tillbaka, vilket vi är tacksamma för. Eftersom det är många butiker som har lagt ner så finns det ingen annan butik i Eskilstuna med vårt breda urval av olika mattor och erfarenhet av mattor, säger Taina.  

Systrarna tycker att det är mycket viktigt med personlig service och är måna om att guida sina kunder till rätt inköp av matta. 

– Utvecklingen kan man inte förhindra men vissa sällanköpsvaror såsom mattor kräver mer att man behöver komma in i butiken för att diskutera sitt behov och önskemål med ett 'proffs'. Det har också ett annat värde hållbarhetsmässigt att inte beställa en matta via nätet och sedan skicka tillbaka den igen för att man är missnöjd, säger Tina.

undefined
Pappa Harry Elgbacka är stolt över sina döttrar. "Det har gått bra", säger han.

 – Osäkerheten kring vad kunden vill ha när de kommer in i butiken är ibland stor, nästan alla kunder kommer med bilder på rummet där mattan ska ligga och så tar vi fram några mattor som de lånar hem och provar, säger Tina.

– Utifrån det så frågar vi vad kunden vill ha för känsla i rummet. Något som passar in i rummet och kan fungera med möbler, golv, tapet och övrigt, säger Tina.

Taina rekommenderar gärna kunden att skaffa en matta som verkligen passar en själv och inte bara något som sett snyggt ut hos en granne. Hon kan till exempel rekommendera en person som tycker om färger att köpa en färgglad matta. 

– Heltäckningsmattor har blivit väldigt stort. Vi har ett brett urval av mjuka mattor som man lägger på hårda golv plus heltäckning. Vi langetterar mattor som kunderna köper på metervara. Vi kantar mattor och knyter fransar på mattor. Då får kunderna exakt den längden de vill ha. I slutändan är det alltid kunden som bestämmer vad de vill ha, vi försöker föreslå utifrån vår kunskap, säger Taina.

De har även en hemsida knuten till kedjan Matt-Tema. De vill dock inte bara bli ett ”showroom” utan fortsätta att vara en riktig butik med stort lager och personlig service. 

 – Det är den finska sisun som gör att vi är uthålliga, säger Taina. 

Systrarnas föräldrar Raili och Harry Elgbacka kom till Eskilstuna på 1960-talet. Från ingenting byggde de upp ett grossistföretag som handlade med mattor och de hade även en fabrik med 90 anställda i Finland. Bland företagets kunder fanns bland andra KF Interiör och IKEA. Raili designade även mattor för grossistföretag. Systrarna kan än i dag se hennes egendesignade mattor på auktioner och andra köp- och säljsidor. Då känns det verkligen varmt i hjärtat intygar båda systrarna instämmande. 

Döttrarna växte upp med föräldrarnas mattföretag, men ville sedan starta ett eget företag. De lutade först åt att börja sälja kläder, men valde sedan att gå i föräldrarnas fotspår och börja sälja mattor.

– Utan våra föräldrar så hade det varit betydligt tuffare med tanke på vår unga ålder. De stöttade oss från första början och pushade på, säger Taina. 

Mamma Raili hjälpte till i butiken till sin bortgång för tolv år sedan. Pappa Harry kommer förbi butiken ibland.

– Jag är en väldigt stolt pappa till båda mina döttrar när jag ser tillbaka på deras 'resa' och tycker att de verkligen lyckats och varit framgångsrika att driva egen butik i över 40 år, säger Harry och ler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!