Teknik-Jenny ger barn skjuts in i framtiden

Jenny Lunnerfeldt är något alldeles extra. Hon har i tio år inspirerat elever och lärare i teknik och ser att intresset aldrig varit större än nu. Runt 6 000 elever passerar KomTek, som hon basar över, per år.

Foto:

Eskilstuna2015-11-12 15:25

Det var Jennys arbetskompis Jan Goblirsch som nominerade henne till tidningen Extras kampanj "Jag är något alldeles extra" genom att skicka ett mejl. "Jag vill uppmärksamma Jenny Lunnerfeldt, verksamhetsledare på KomTek, för hennes arbete med att erbjuda stöd i teknikämnet åt lärare och elever från dagis upp till årskurs sex. Verksamheten är mycket uppskattad och hon har varit ett föredöme vid försök att skapa motsvarande verksamhet för högstadiet. Grundskolan har mycket svårt att rekryterar kompetenta lärare i teknik."

Såklart man gillar en sådan motivering så vi åkte ut med en t-shirt till henne.

Jenny var med om att starta KomTek i Eskilstuna för tio år sedan. Nyligen flyttade enheten till Slottsskolans övre plan efter att ha funnits i Munktellområdet i många år.

Hon lever delvis i flyttkartonger dagen vi hälsar på, men i ena klassrummet finns ett gäng elever som stolt visar upp vad de gjort.

– Den här båten i frigolit tänker jag sjösätta i Mälaren, säger en kille om den batteridrivna farkosten med propeller i aktern.

Jenny återkommer ofta till orden tillit och självförtroende när de gäller teknik. Hur viktigt det är att vuxna ser barnen och visar att de tror på deras förmåga. Och att barn och ungdomar själva i stor utsträckning får bestämma vad de vill göra på lektionerna eftersom det gynnar inlärningsprocessen.

Jenny har träffat tusentals elever genom åren och ser skillnad mellan vad barn i tidig grundskoleålder helst vill tillverka jämfört med äldre.

– De mindre barnen vill få saker att röra på sig. En bil som åker, ett hjul som snurrar ... Äldre barn vill utveckla något som de har nytta av i vardagen, kanske något som hör till deras mobiltelefoner eller en app eller högtalare.

Teknik kan för många upplevas som ett begränsat område men Jenny är av annan åsikt.

– Nästan allt omkring oss är teknik utan att vi tänker på det!

Mer traditionellt tänkande människor tror att det handlar om turbiner som snurrar och bilkonstruktioner. Men teknik finns nästan överallt; inom hållbar utveckling, livsmedel- och mat, ljud och ljus ...

– Mat är jättemycket teknik för kemi är ju ett tekniskt ämne.

Varje år passerar runt 6 000 barn, unga och vuxna KomTek. Antingen via lektioner, kurser på fritiden eller genom den handledning som Jenny ger lärarna.

– Vi har kurser på fritiden för barn och ungdomar. Att gå på teknik efter skolan ska vara detsamma som att spela fotboll eller träna handboll. Ett intresse helt enkelt.

Många handledare på KomTek är ungdomar som går på gymnasiet eller högskolan.

– Det är väldigt bra för då får vi en bredd med olika intressen, från dem som gillar att bygga lego till unga som föredrar kultur, design eller smink.

Är det så svårt att få in ungdomar på teknikutbildningar som man hört?

– Det beror på hur man definierar teknik för egentligen är det teknik som ungdomar intresserar sig för hela tiden. De kör dataspel, är kopplade till sina mobiltelefoner, tar selfies, twittrar, chattar, har bloggar och hemsidor. Vi har aldrig använt så mycket teknik och utvecklat så många tekniska lösningar som i dag.

Däremot kan det vara svårt att hitta folk som vill ta ansvar för byggandet av infrastrukturen i vårt samhälle.

– Kolla bara på tågen som inte funkar trots att vi aldrig använt så mycket teknik som i dag! Det är liksom skillnad på teknik och teknik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!