Reaktionen kom som ett brev på posten. Kundtjänsten på Energi och miljö blev mer eller mindre nedringd när årets första utskick av fakturor gjordes för ett par veckor sedan.
Totalt blev det över 1 100 samtal på två dagar och det finns risk för något liknande när det snart är dags för nästa stora räkningsskörd.
– Vi klarade anstormningen ganska bra och de allra flesta förstod då vi förklarade. Nu är vi väl förberedda igen inför andra omgången och vet ungefär vilka frågor som kommer, säger fakturachefen Göran Andersson, som ändå förstår protesterna.
– Vi var väl inte tillräckligt tydliga med informationen, och övergången till exakta fakturor kanske inte skedde vid lämpligaste tillfälle när det varit lite kallt ute och strömförbrukningen är högre än normalt.
Faktiska kostnaden
Tack vare de nya elmätarna kan Energi och miljö debitera faktisk elkostnad och därmed skjuter följdriktigt räkningsbeloppen i höjden vintertid. Sedan blir det klart billigare under sommarperioden. Innan nyordningen betalade man för preliminär årsförbrukning och ungefär samma belopp varje gång för utjämning först efter tolv månader.
I Eskilstuna kommun finns ungefär 44 000 elabonnenter, varav omkring 20 000 inom kort får sina ”nya” fakturor.