Terry startade eget – Josefina hakade på

Nörderi och killgissande blev en digital framgångssaga. Men Terry Träff ledsnade på branschens saltade fakturor, pendling och att missa värdefull tid med dottern. "Jag vill inte vara den pappan", säger den digitala konsulten som startade eget hemma i Kjula.

Josefina Träff trivdes som frisör men var mindre nöjd med att  aldrig vara ledig. "Det var superkul men det är inte det livet jag vill leva nu", säger hon.

Josefina Träff trivdes som frisör men var mindre nöjd med att aldrig vara ledig. "Det var superkul men det är inte det livet jag vill leva nu", säger hon.

Foto: Veronica Karlsson

Eskilstuna2023-03-26 19:05

För Terry Träff, 36, kom ett nördigt musikintresse i tonåren att bana väg för en karriär inom digital maknadsföring.

– Jag lärde känna folk, hade hybris och ringde oavlönat e-handlare och killgissade: 'Vi har förbättringar för er webbshop men skulle vilja ha lite kläder till en artist'.

undefined
Årets nyföretagare? I april väntar Eskilstuna näringslivsgala där Tribon agency är finalister. "Det är helt fantastiskt och går inte att sätta ett pris på. Men jag är skitnervös."

Hobbyn förvandlades snart till business. 2019, efter tio år som head of performance på en byrå tillhörande marknadsföringsbolaget Cloud republic i Stockholm bestämde han sig. Det fick bära eller brista.

– Jag ville bygga Sveriges schysstaste byrå. Tribion Agency jobbar prestigelöst, tror på transparens och leverans och kryddar inte fakturor med timmar som inte existerar.

Är det vanligt förekommande?

– Gud ja, tyvärr. Jag såg lite för mycket av det i samarbeten med andra byråer.

Samtidigt ville han få ut mer av livet. Inte minst tid med dottern Molly, då ett år.

– Flera kollegor har sagt att det enda de ångrar är att de jobbat för mycket. Jag vill inte vara den pappan.

undefined
Kontoret på hemmaplan – den digitala konsulten Terry Träff vill bygga Sveriges schysstaste byrå hemifrån Kjula. Josefina Träff hakade på. "Tiden vi har tillsammans och med vår dotter är guld värd."

12-timmarsdagar och att stå "ett kvartal på perrongen" och vänta på inställda tåg lockade dessutom allt mindre.

– Jag gick över ett tomt Sergel torg och tänkte: 'Det här har du gjort bra', säger han och himlar med ögonen åt att han sagt upp sig precis när en pandemi lamslog världen.

I dess spår arbetade bolaget inledningsvis med digital transformation, exempelvis för smyckesföretaget Drakenberg Sjölin samt Årets kock.

– Det har aldrig varit lika viktigt att förstå vikten av dedikerat arbete online. Många håller i sargkanten – "så har vi alltid gjort" – det blir som att vända en Finlandsfärja i en insjö. Men jag tycker att komplexiteten är nördigt rolig att bena ut.

undefined
Att tillbringa 20 timmar om dygnet tillsammans fungerar fint. Och vill man vara ifred finns ett säkert kort att ta till.

Till en början var det inte självklart att Josefina Träff, 34, skulle haka på makens satsning. Hon älskade frisöryrket men tröttnade på att aldrig vara ledig. När bolaget blev en familjeangelägenhet förstärktes den analytiska biten.

– Där trivs jag, att jobba med siffror. Ibland kan det bli lite obekvämt när jag gräver. Man hittar saker som felar och 'ställer till det' för företagen – fast på ett bra sätt.

I april väntar Eskilstuna näringslivsgala. Tribon agency är finalist i kategorin Årets nyföretagare. Oavsett utgång har paret redan kammat hem en vinst.

– Friheten, att kunna styra sin egen tid är värt allt. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!