Det var den 30 januari som inspektionen på restaurangen ägde rum efter ett inkommet klagomål. Ett befogat klagomål skulle det visa sig. I miljökontorets rapport listas åtta brister upp. Bland annat spår av gammal smuts, fett som droppade från ventilationskåpa och lysarmatur vid wokning samt en lokal som är sliten och svårrengjord samt fylld med mycket föremål som försvårar framkomlighet och städning. Dessutom noterades "en potentiell risk vid livsmedelshantering".
"Kocken tog majsmjöl med händerna direkt ur maizenabehållaren direkt efter att ha tagit i kyckling. Risk för överföring av kycklingbakterier i majsmjölet", står det att läsa i rapporten.
När en uppföljande tillsyn genomfördes i måndags, den 6 februari, hade flera av bristerna åtgärdats. Men det fanns fortfarande bland annat spår av smuts på en riskokare och olja på en trasig lysarmatur ovanför wokpannan.
Det är inte första gången Thai House får nedslag av miljökontoret. Under en tillsyn i januari förra året konstaterades sex brister som påminner mycket om de som uppdagats nu. Brister som, precis som nu, åtgärdades efter kritiken.
– Ärendet är lite deprimerande eftersom det ser likadant ut efter ett tag. Jag skulle vilja se en mer positiv och progressiv utveckling, säger miljöinspektören Robert Grip.
Han konstaterar att lokalen är väldigt sliten och att det finns en hel del att göra i övrigt också.
– Det är besvärande att man inte tar fullt ansvar för skicket och har en investeringsvilja. Det finns utrustning och ytskikt som måste underhållas bättre, säger Robert Grip.
Miljökontoret uppmanar restaurangen att utbilda personalen i grundläggande livsmedelshygien. Om inte lokalen fortsättningsvis hålls i tillräckligt gott skick kan det bli tal om vite.
Vid upprepade allvarliga brister kan ett förbud av verksamhet vara ett alternativ. Men det är inte aktuellt i det här ärendet i nuläget.
– Det ska mycket till för att förbjuda, det är en nödåtgärd. Det får stora konsekvenser för företaget, säger Robert Grip.
Tidningen pratade med Thai House ägare Juan Liu under onsdagen och då menade hon att alla brister hade åtgärdats.
– Vi har gjort dom ändringar som de har sagt och städat allt, säger Juan Liu som är trygg i att inte samma problem kommer att återkomma.