Tio dagar med avbrott i stadsnätet

I tio dagar drabbades kunderna kopplade till stadsnätet av ständiga avbrott. Felet låg inte vid någon kabel som grävts av. Men nu är det åtgärdat. Och kunderna kan komma att kompenseras.

Eskilstuna2013-10-18 18:30

I tio dagar pågick försök att spåra ett fel som avbröt flera hundra abonnenter i fem eller tio-minuters intervaller.

— Svårast tänkbara när det gäller att felsöka, säger Robert Berlin, stadsnätschef på Eskilstuna energi och miljö.

Vad man med säkerhet vet är att många kunder drabbades. Omkring 300 kunder i enbart Mesta kan vittna om hur bankaffärerna ständigt avbröts och fick göras om från början. Igen och igen. Kunder i kring Tunavallen, Snälltorpet och Grangärdet och någon enstaka kund på Norr kan intyga att avbrotten blev väldigt många under en lång följd av dagar.

— Och det enda beskedet vi fick var att felsökning pågick och att allt kunde bero på att någon eventuellt grävt av en kabel, uppger en av kunderna i Mesta, som gärna vill korrigera avbrottens längd från fem tio minuter till femton, trettio minuter.

Var det en avgrävd kabel som orsakade felen?

— Nej, det är inte helt enkelt att förklara detta, men det var fel inbyggda i konfigurationerna kring hur olika komponenter i nätet fungerade tillsammans, och när vi rättade till detta så fick vi gradvis förbättrad stabilitet i nätet, svarar Robert Berlin.

— Tyvärr var det ett omfattande arbete som skulle göras vilket gjorde att det tog lång tid, vilket vi beklagar.

Påverkades såväl datorer, som telefoner och tv-sändningar?

— Ja, jag är rädd för det. En och annan kanske bara märkte detta genom att tv-bilderna blev så här pixlade under en kort tid.

Är felen avhjälpta nu?

— Vad jag känner till har det inte rapporterats några fel nu den senaste veckan.

Kan man tänka sig att kunderna kompenseras för de ständiga avbrotten?

— Den diskussionen måste kunden ta med sin respektive leverantör, svarar Robert Berlin. Men om exempelvis Telia eller Tele 2 är beredda att kompensera så måste vi också göra det.

I vilken form?

— I så fall blir det i reducerade avgifter.

Men det är inte självklart?

— Nej, det beror på hur avtalen mellan leverantören och kunden kontrakten är skrivna. Väldigt många är i dag beroende av en fungerande internetanslutning dator, men väldigt få har det inskrivet i kontraktet att det ska fungera hela tiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!