I tio dagar pågick försök att spåra ett fel som avbröt flera hundra abonnenter i fem eller tio-minuters intervaller.
— Svårast tänkbara när det gäller att felsöka, säger Robert Berlin, stadsnätschef på Eskilstuna energi och miljö.
Vad man med säkerhet vet är att många kunder drabbades. Omkring 300 kunder i enbart Mesta kan vittna om hur bankaffärerna ständigt avbröts och fick göras om från början. Igen och igen. Kunder i kring Tunavallen, Snälltorpet och Grangärdet och någon enstaka kund på Norr kan intyga att avbrotten blev väldigt många under en lång följd av dagar.
— Och det enda beskedet vi fick var att felsökning pågick och att allt kunde bero på att någon eventuellt grävt av en kabel, uppger en av kunderna i Mesta, som gärna vill korrigera avbrottens längd från fem tio minuter till femton, trettio minuter.
Var det en avgrävd kabel som orsakade felen?
— Nej, det är inte helt enkelt att förklara detta, men det var fel inbyggda i konfigurationerna kring hur olika komponenter i nätet fungerade tillsammans, och när vi rättade till detta så fick vi gradvis förbättrad stabilitet i nätet, svarar Robert Berlin.
— Tyvärr var det ett omfattande arbete som skulle göras vilket gjorde att det tog lång tid, vilket vi beklagar.
Påverkades såväl datorer, som telefoner och tv-sändningar?
— Ja, jag är rädd för det. En och annan kanske bara märkte detta genom att tv-bilderna blev så här pixlade under en kort tid.
Är felen avhjälpta nu?
— Vad jag känner till har det inte rapporterats några fel nu den senaste veckan.
Kan man tänka sig att kunderna kompenseras för de ständiga avbrotten?
— Den diskussionen måste kunden ta med sin respektive leverantör, svarar Robert Berlin. Men om exempelvis Telia eller Tele 2 är beredda att kompensera så måste vi också göra det.
I vilken form?
— I så fall blir det i reducerade avgifter.
Men det är inte självklart?
— Nej, det beror på hur avtalen mellan leverantören och kunden kontrakten är skrivna. Väldigt många är i dag beroende av en fungerande internetanslutning dator, men väldigt få har det inskrivet i kontraktet att det ska fungera hela tiden.