Butikschefen om tomma hyllor i Systembolagets butiker

Systembolagets distributörer har fått problem i leveranskedjan, vilket lett till att vissa hyllor ekar tomma i butikernas hyllor. Butiken i Tuna park är en av de som har drabbats.

"Det tar en stund att fylla upp butiken igen när sådana här saker händer", säger Jennie Engdahl, butikschef på Systembolaget Tuna park

"Det tar en stund att fylla upp butiken igen när sådana här saker händer", säger Jennie Engdahl, butikschef på Systembolaget Tuna park

Foto: Albin Persson

Eskilstuna2021-07-28 19:28

Brist på chaufförer och lastbilar har gjort att vissa rutter har prioriterats om, däribland de rutter som går förbi Eskilstuna. 

– De har inte kunnat leverera de varorna som vi behöver. Samma gäller för de andra butikerna i närområdet så vi har varit ett kluster som har varit utsatta i det här, säger butikschef Jennie Engdahl.

När vissa artiklar tar slut i butiken skapar det även högre köptryck på snarlika drycker. Denna dominoeffekt gör att det har blivit svårt att fylla hyllorna i takt med efterfrågan.

– Det tar en stund att fylla upp butiken igen när sådana här saker händer och det är en pågående problematik som kan fortsätta augusti ut, säger hon.

– Vi vill ändå kunna rekommendera en annan artikel när kunden kommer så att den blir nöjd även om den inte fick den specifika varan den var ute efter.

Företagets monopolställning innebär att de har ett speciellt uppdrag att kunna erbjuda ett brett sortiment, men Jennie Engdahl menar att den senaste tidens försenade leveranser inte har inneburit några problem att tillhandahålla kundernas behov. Leveransproblemen kunde inte komma mindre lägligt då butiken i Tuna park slog upp sina dörrar för bara en månad sedan

– Det är såklart att det har funnits en förväntan av att vi är en spännande butik att komma till eftersom vi har ett nytt ansikte och större plats. Det ger ju också en känsla av att butiken ska vara full så det är klart att det är en utmaning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!