Trafikplaneraren: "Vi vill inte försvåra för bilister"

Avsmalningar, gupp, rondeller och långa köer är något som upprör många Eskilstunabor. Nu svarar trafikplanerare Petter Skarin på kritiken mot att kommunen är "bilfientlig" – och kommenterar några av de förslag till förbättringar som kommit från allmänheten: "Det är orealistiskt".

Många irriterar sig på trafiksituationen i centrum under rusningstid, då långa bilköerna rör sig långsamt framåt.

Många irriterar sig på trafiksituationen i centrum under rusningstid, då långa bilköerna rör sig långsamt framåt.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2023-03-14 12:15

Nyligen publicerade tidningen en artikel med rubriken "Här är de mest trafikerade gatorna i Eskilstuna" där kommunens trafikplanerare Petter Skarin intervjuades. Kommentarerna blev många, både i form av insändare och i olika kommentarsfält. Framför allt var det citatet "ju mer du underlättar desto fler vill åka bil" som har rört upp känslorna och fått flera att kalla kommunens trafikplanerare "bilfientliga".

Men Petter Skarin menar att kommunen varken har som mål att försvåra för bilisterna, eller att bilarna har svårare att komma fram nu än förr.

– Vårt uppdrag är att skapa möjligheter för fler att flytta över till ett hållbart resande. Men vi har inget uppdrag att göra det svårare för biltrafiken. Vi vill inte motverka bilen, som är viktig för många, utan underlätta för andra trafikantgrupper, säger han.

undefined
Petter Skarin, trafikplanerare på Eskilstuna kommun.

Han exemplifierar med Hamngatan, som för ett antal år sedan gjordes smalare med färre filer, för att ge plats åt bland annat en åpromenad. Det betyder inte att kapaciteten för bilisterna blivit sämre, menar Skarin.

– Om vi klockar tiden för varje enskild bilist är det inte så stor skillnad mot tidigare. När det var fyra filer köade bilarna i bredd, nu står de på rad i stället.

undefined
Västergatan i centrala Eskilstuna är hårt trafikerad under rusningstrafik. Den är sedan många år försedd med cirkulationsplatser i stället för trafikljus.

Även Västergatan har gjorts smalare och försetts med cirkulationsplatser. Det är också en utveckling som vissa vänder sig emot.

– Förr kunde man ha tur och få "gröna vågen" med trafikljusen, då gick det fort. Men annars är det lång väntan vid rödljusen för alla trafikanter. Under 23 av dygnets timmar är det betydligt enklare att ta sig fram nu än förut. Dessutom är det en jättestor total vinst för helheten, med färre trafikolyckor och större framkomlighet för gående och cyklister, säger Skarin.

undefined
Korsningen Carlavägen-Sundbyvägen är en av få som fortfarande regleras av trafikljus.

Efter artikeln om de mest trafikerade gatorna, har Eskilstunabor i olika forum framfört en rad förslag som skulle förbättra trafiksituationen. Bland annat föreslås tunnlar mellan Gredbyvägen och Västeråsvägen, samt på Folkestaleden. Men några sådana är inte planerade.

– Är det realistiskt att bygga en biltunnel under stan? Det innebär både stora kostnader och problem gällande exempelvis grundvattnet. De är en för komplicerad fråga för vår stad, det är inte realistiskt, säger Skarin.

Att skapa fler filer på de mest trafikerade gatorna och genomfartslederna är också ett vanligt förslag. Men det är ingen hållbar lösning, enligt Petter Skarin.

– Ger man kapacitet, kommer fler att välja det transportslaget. I Eskilstuna är det inte vägbredden som är det kritiska, utan korsningspunkterna.

undefined
Även utanför centrum bildas köer under rusningstid, som här på Västerleden.

Petter Skarin tycker inte att det är bilisterna som är drabbade av dålig framkomlighet i Eskilstuna, utan snarare gångtrafikanter och cyklister. Hans kollega Sandra Lithman, som arbetar med hållbarhetsfrågor, håller med.

– Man har länge utgått från bilen i trafikplaneringen, men på senare år han man insett att vi måste ge andra trafikslag mer utrymme. Alla har inte tillgång till bil, så det blir också en fråga om jämlikhet och jämställdhet. Det bidrar också väldigt mycket till att staden blir en plats som man vill vistas på, säger hon.

Petter Skarin menar att trafikplaneringen framöver handlar mycket om att förbättra för cyklisterna.

– Vi har inte gjort det tillräckligt bra för cyklister och gångtrafikanter. Exempelvis finns det ingen cykelbana till isstadion, dit många unga vill ta sig.

undefined
Trafikplanerare Petter Skarin säger att bilisterna inte är de som är hårdast drabbade av dålig framkomlighet i Eskilstuna. Betydligt värre är det för cyklisterna.

Kommentarerna om "bilfientlighet" och "cykelkramare" som syns i sociala medier, stämmer inte överens med åsikter som förs fram i andra sammanhang, säger Petter Skarin.

– I enkäter som vi gjorde i samband med översiktsplanen var det fler som efterfrågade mer utrymme för gång- och cykeltrafikanter än för bilister.

Skarin säger att många kör bil helt i onödan.

– Man börjar i centrum och kör några kilometer. Den trafiken ser vi att man kan flytta över till andra trafikslag för att göra det bättre för alla. Många bilister som fått testa att åka kollektivt blir överraskade, det var mycket lättare än de trodde.

Sandra Lithman säger att tanken inte är att bilister ska ändra hela sina liv, men att en liten förändring kan betyda mycket.

– Att cykla eller åka kollektivt några dagar i vecka gör stor skillnad för helheten. Det är när alla tänker likadant som det blir trångt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!