Heta sommardagar med blödande asfalt har bytts mot minusgrader och risk för svarthalka. Ska du köra hem efter nyårsfirandet, men behöver en uppfräschning i hur du bör bete dig i vintertrafiken? Då kan den här artikeln hjälpa dig att köra på ett säkert sätt.
Förutom det sedvanliga som att hålla hastighetsbegränsningen och använda bilbälte, finns det några saker som är extra viktiga att understryka oavsett när på året du kör bil. I alla fall om vi frågar Calle Ekberg, förundersökningsledare vid trafikpolisen i Nyköping.
– Du ska vara utvilad, hålla avstånd till framförvarande och ta tid på dig. Det är A och O. Tyvärr stressar allt fler i trafiken, utan att hålla avstånd. Det är inte sällan som det leder till trafikolyckor. Därför måste folk sluta ligga i baken på andra, säger Calle Ekberg.
Under vintern finns det dessutom andra faror som kan lura bakom hörnet. Svarthalka är en sådan sak. Väderfenomenet uppstår när smält is eller snö har återfrusit på vägen och bildat en slags lömsk genomskinlig glasyr, så att den svarta asfalten fortfarande syns.
– Svartisen är otäck! Väglaget kan förändras från att man åker på en raksträcka utan halka, till att man kör mellan bergväggar där det finns vattendrag i närheten. Där kan det vara väldigt halt. Det är viktigt att tänka på väglaget och ha lite fantasi för vad som kan hända.
Calle Ekberg lyfter också fram bilar med fyrhjulsdrift och att det kan bli en falsk trygghet.
– En del förare har stor tilltro till fyrhjulsdriften. Det är en bra uppfinning för att lättare komma i väg, men du har lika lång bromssträcka.
Vissa kör i 100 bara för att det står på hastighetsskylten, samtidigt som väglaget är dåligt. Vad tänker du om det?
– Står det 100 är det en absolut gräns. Du får inte köra fortare, men det finns ingenting som säger att du inte får köra saktare. Jag glömmer aldrig när en Audi A6 satt flera meter ut i terrängen på E4. Han hade gått ut i mittlinjen och fastnat i den tjocka snön. Jag frågade honom hur fort han hade kört, varpå han svarade "40 kilometer i timmen". Han ljög så han trodde sig själv, säger Calle Ekberg.
Ytterligare en uppmaning är att folk ska sluta hålla på med annat när de kör.
– Min upplevelse är att många inte kör bil, utan åker bil trots att man sitter bakom ratten. Folk pysslar med annat. Det finns inga naturliga orsaker till att folk kör in i vajerräcket på en motorväg. Det beror på att de har uppmärksamheten någon annanstans, säger Ekberg.