- Med i bilden ligger förstås också att de ålderdomliga signalanordningarna är väldigt slitna och måste bytas ut till en kostnad av bortåt 300 000. Därför känns en testperiod extra intressant och vi hoppas förstås på det bästa, säger Petter Skarin på Eskilstuna kommuns trafikavdelning.
Den aktuella korsningen är en av de mest trafikerade i centrum, varje dag passerar mellan 6 000 och 8 000 fordon.
Försöket ska i första hand pågå i sex månader men helst minst tolv för att skapa ett gott underlag för en utvärdering.
- Det tar ett tag innan trafikanterna blir vana men vi tror naturligtvis på den här åtgärden ur flera synvinklar, i vart fall om samspelet mellan bilister fungerar och ger en lugnare rytm. För fotgängare blir det kortare yta att passera och på lite längre sikt bör ett säkrare cykelstråk från Tegelbruksgatan till centrum kunna skapas.
Någon nackdel?
- Inte direkt och alla berörda, inte minst kollektivtrafiken, har varit positiva. Möjligen kan det i inledningsskedet, men inte nödvändigtvis, uppstå en något ökad olycksrisk.
I korsningen blir det tills vidare högerregeln som gäller och hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen kvarstår.
De körfält som inte ska användas stängs provisoriskt av för att lätta kunna tas i bruk igen om försöket går åt pipan. Då är reglering för väjningsplikt eller nya trafiksignaler ett par alternativ.