Underhållsarbetet startar måndagen 9 maj och kommer att pågå fram till december 2017 och kanske längre än så. Vad det handlar om är ett omfattande reparationsarbete av betong- och stålkonstruktionen av den 40 år gamla bron.
– Den har stått ut med väder, vind, salt och mycket trafik under alla år. Nu måste vi ta ett mellantag. Det är som ett hus, man målar om med jämna mellanrum men ibland måste man byta både tak och fasad, säger Gunnar Axelsson, projektledare på Trafikverket.
Kantbalkar och broräcken ska bytas ut och de bägge broklaffarna med motvikter ska lagas och målas om. Cirka 12000 fordon passerar Kvicksundsbron varje dag och trafikanterna måste kallt räkna med störningar under hela byggtiden även om arbetena sker i etapper.
– Det blir lite lugnare på vintern men visst kommer det att märkas. Mitt råd till alla trafikanter är att ha gott om tid och planera för störningar och ta det lugnt när man passerar. Det gäller för övrigt vid alla arbetsplatser längs våra vägar, säger Gunnar Axelsson.
Körfälten kommer att smalnas av och infarten mot Södra Kvicksundsvägen stängs av för vänstersvängande trafik. Den riktigt stora utmaningen för såväl trafikanter som byggherre kommer under vecka 28-31 nästa sommar då bland annat broklaffspetsarna ska målas.
– Då stängs all trafik av och det kommer bli otroligt tufft för vår entreprenör.
Under den aktuella perioden 2017 ska en båt finnas till hands som kör över gång- och cykeltrafikanter. För övrig trafik är det antingen Hjulstabron vid Strängnäs eller vägen över Arboga/Köping som gäller.
Upphandlingen av broreparationen vanns av Svevia och kostnaden beräknas till mellan 20 och 30 miljoner kronor.
Tågtrafiken berörs inte av reparationerna.