– Jo, det märks att december är här för vi har dubbelt så många paket som vanligt att hantera, säger Ninawa Darakji, kassachef på Hemköp Gallerian i Eskilstuna.
I en ny undersökning, som Kantar Sifo gjort på uppdrag av post- och logistikföretgaget Bring, uppger fler än sex av tio svenskar att de köper antingen lika många – eller fler – julklappar på nätet i år jämfört med förra året. Nästan lika många säger att de ska nätshoppa minst hälften av julklapparna i år.
– Det är tydligt att många fortsätter handla på nätet trots att samhället öppnar upp. Förra årets julhandel var ett rekordår på alla sätt, och hittills har den visat på ännu högre volymer i år, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.
Trots att pandemin klingat av i Sverige, jämfört med samma tid förra året, syns inga tecken på att de digitala handelsvanorna kommit av sig – tvärtom.
– De senaste två veckorna har vår totala paketvolym ökat med 33 procent jämfört med samma period förra året, även om det är svårt att säga med säkerhet att det är just julklappar som köps, säger Matilda Adelborg.
Ninawa Darakji och hennes arbetskamrater på Hemköp Gallerian har högtryck i paketutlämningen så här års.
– Under december får vi dubbelt så många leveranser med paketburar som en vanlig månad.
I fjol byggde verksamheten ett större paketrum för att bättre kunna hantera den ökade efterfrågan.
– Det är klart vi får mer att göra när fler nätshoppar, säger hon.