Företagaren har enligt bolagets verksamhetsbeskrivning köpt, sålt och transporterat fordonsrelaterat material till utlandet. 2021 beslutade Transportstyrelsen att påföra mannen sanktionsavgifter på totalt 44 000 kronor. Bakgrunden var att en anställd chaufför kört bolagets fordon utan förarkort vid elva tillfällen vilket gör att kör- och vilotider inte registreras.
En utredning inleddes som visade att företagaren förekom under flera avsnitt i belastningsregistret. Mannen har bland annat dömts för bokföringsbrott med koppling till transportverksamheten. Han har vidare åkt dit för fortkörning två gånger, haft däck med otillräckligt mönsterdjup, inlett veckovila för sent samt överskridit den lagstadgade körtiden.
Sammantaget bedömde Transportstyrelsen att mannen ansågs som olämplig att bedriva yrkesmässig trafik och mars i år drogs därför hans tillstånd in, ett beslut som gäller under tre år.
Mannen överklagade beslutet till förvaltningsrätten. Till sitt försvar har han hävdat att de regelbrott som skett inte ska belasta honom då de begicks av en anställd som han senare sagt upp. Övriga förseelser bygger enligt mannen på missförstånd och bakom bokföringsbrottet handlar det om hans egen okunskap om vilka regler som gäller.
Förvaltningsrätten går dock på Transportstyrelsens linje och skriver i domen att företagaren vid en helhetsbedömning inte uppfyller kraven på gott anseende.