Transportstyrelsen: "Finns inget beslut om förbud"

Region Sörmland hänvisar till Transportstyrelsen i sitt beslut att förbjuda säkerhetsanordningen änglavakt i skolskjutsar. Men enligt Transportstyrelsen finns ingen sådan avrådan från myndigheten.

Enligt Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen, finns inget beslut från dem som förbjuder användning av så kallad anglavakt i bilar.

Enligt Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen, finns inget beslut från dem som förbjuder användning av så kallad anglavakt i bilar.

Foto: Liza Simonsson/Pressbild, Janerik Henriksson, TT

Eskilstuna2021-12-01 11:11

Enligt regionens beslut får vare sig så kallad änglavakt eller midjebälte, två säkerhetsanordningar för att bilbältet inte ska kunna knäppas upp under färd, användas i upphandlad skolskjuts. Beslutet bygger enligt regionen bland annat på information från Transportstyrelsen.

Men enligt Transportstyrelsen stämmer inte informationen.

– Det finns inget beslut från Transportstyrelsen om att förbjuda änglavakt eller midjebältet. Det finns inget i våra regler som säger att det inte får användas. Beskedet till regionen måste tyvärr ha kommit från en enskild handläggare, säger Monica Näslund, pressansvarig på Transportstyrelsen.

undefined
Änglavakten till höger fästs på bilbältet och gör så att bältet inte kan knäppas upp under färd. I stället krävs ett smalt föremål för att få upp bältet. Midjebältet till vänster fästs med öppningsanordningen bakom passagerarens rygg. Enligt Region Sörmlands beslut får inte dessa moduler längre användas i upphandlad skolskjuts eftersom det gör det svårt att få loss passagerarna från bältet vid en olycka eller om bilen skulle börja brinna. Beslutet har lett till att funktionsnedsatta barn i Eskilstuna som riskerar att knäppa upp bältet inte längre får åka skolskjuts utan ledsagare eller medföljare.

I Eskilstuna kommun ligger ansvaret för skolskjuts under stadsbyggnadsnämnden. Där har tidigare Vänsterpartiets Maria Chergui lyft de problem som uppstått efter regionens beslut och nyligen väckte Miljöpartiet frågan i ett nämndinitiativ.

– Vi anser att kommunen så snart som möjligt måste ge en lösning till drabbade familjer och att regionen måste ta ett omtag eftersom uppgifterna om att det är Transportstyrelsen som förbjudit änglavakt inte verkar stämma, säger miljöpartisten Oscar Hedenfeldt som själv undersökt saken.

Oscar Hedenfeldt är ledamot i Eskilstunas kommunala råd för funktionsrättsfrågor.

– Jag har även varit i kontakt med en återförsäljare av änglavakt och de känner inte till att någon annan region förbjudit den, säger han.

Stadsbyggnadsnämnden har nu skickat frågan vidare till tjänstemännen på stadsbyggnadsförvaltningen för vidare utredning.

– Vi måste veta vad som gäller så vi kan föra en dialog med regionen för att lösa situationen, säger Sarita Hotti (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande i Eskilstuna.

undefined
Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnämnden i Eskilstuna.

Hos Region Sörmland finns i nuläget inga planer på att omvärdera beslutet kring änglavakten.

– Vi har inte fått något annat utlåtande från Transportstyrelsen än det vi tagit beslut utifrån. Trafiksäkerhetsansvaret ligger hos oss i den trafik vi upphandlar. Enligt vår uppfattning får man endast ha änglavakt om anordningen är typgodkänd för just den bilmodell som används. Några sådana änglavakter finns inte, säger Hanna Bergström, verksamhetschef för serviceresor och servicecenter vid Region Sörmland.

– Det är upp till kommunerna att lösa hur man kan tillmötesgå detta säkerhetsmässigt. Det kan till exempel vara genom ledsagare eller dubbelbemanning i fordonen, fortsätter hon.
 

LÄS MER: Rektorns larm: "Händer att elever inte kan komma till skolan" – ännu ingen skolskjutslösning för Morris, 10

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!