Det tycks råda broreparationsfeber i Eskilstuna just nu. På Vasavägen byggs ett påkörningsskydd som ska skydda järnvägsbron från närkontakt med lastbilar. Ett arbete som väntas pågå till den 14 april och gatan är avstängd hela byggtiden. På Brogatan i Torshälla ska bron stängas av i två månader för reparation, med start på måndag.
Nu kommer besked om att ytterligare tre broar ska renoveras under våren. Även dessa arbeten påbörjas under den kommande veckan.
Det handlar om Rådhusbron över Eskilstunaån till Gamla stan, bron över Gymnastikgatan längs järnvägen och den långa bron på Holmenleden i Torshälla.
– Dessa tre broar ingår i samma upphandlade paket. Vi besiktar alla broar minst vart sjätte år och när vi upptäckt många småskador buntar vi ihop dem. Etableringskostnaden för vattenbilning är hög, därför kommer broarna att delvis renoveras samtidigt, säger Erik Pahlbäck, projekteringsledare på kommunen.
Det är inga omfattande reparationer som ska göras, men ändå tillräckligt stora för att kommunens egen driftsavdelning inte ska klara av dem.
Främst handlar det om betongarbeten, men på bron över Gymnastikgatan ska också ett vattenläckage åtgärdas.
– Det läcker ner vatten i tunneln mellan två plattor i bron. Det är inte så att nån får vatten i huvudet, men det tränger ner i konstruktionen och påskyndar åldrandet av bron, säger Erik Pahlbäck.
Under måndagen kommer entreprenören att börja sätta upp byggbodar i gränden intill Värjan.
– Man kommer att kunna gå och cykla genom gränden som vanligt, men det blir lite smalare, säger Erik Pahlbäck.
Någon dag senare väntas jobbet starta på Rådhusbron. Förutom reparationer av betongkonstruktionen, kommer man också att se över skarvarna mellan bron och gatan, som slits av både trafiken och snöplogar. Man ska också göra viss förbättringsmålning och andra mindre reparationer.
Något senare börjar arbetet vid Gymnastikgatan och Holmenleden.
Trafiken kommer att kunna passera över alla tre broarna under hela arbetstiden, men framkomligheten kommer att vara begränsad. Ett körfält i taget kommer ibland vara avstängt, så att trafiken får samsas på ett smalare utrymme, med viss risk för köer.
– Arbetena ska vara klara innan sommaren, säger Erik Pahlbäck.