När det gäller satsningar för ökat cyklande har Eskilstuna kommun de senaste åren prioriterat utbyggnaden av de stora stråken.
– Vi har jobbat hårt med det eftersom det är viktigt med sammanhängande längre sträckor för cykel. Men i år det lite av ett vakuum vad gäller byggandet av nya cykelbanor. Nästa år däremot finns åtta nya cykelbanor med i investeringsbudgeten, säger Anna Garde, trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen.
I år ligger tonvikten på trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Det rör bland annat upphöjda passager. Två sådana ska byggas längs med Krongatan vid korsningarna mot Moa Martinssons gata samt Marielundsgatan. En annan passage som byggs om är vid Kungsvägen i höjd med Jören Vävares gata.
En del av de insatser som görs handlar om att göra livet som cyklist aningen enklare. Hit hör utplaceringen av luftpumpar. Totalt finns nu nio luftpumpar på strategiska platser, varav fyra är av så kallad automattyp och fem mekaniska.
– I år bygger vi dessutom kommunens första cykel-servicestation som placeras vid den nya mötesplatsen utanför högskolan. Där ska man kunna hänga upp cykeln, göra enklare mekarbeten och förhoppningsvis också kunna tvätta av den. Självklart blir det även en cykelpump. Vid mötesplatsen anläggs också en stor cykelparkering med plats för 200 cyklar, säger Anna Garde.
Kommunen har en uttalad ambition att få fler Eskilstunabor att välja cykeln som ett hållbart transportmedel. Men resultatet av de återkommande cykelmätningar som görs är inte helt lyckat.
– Det går tyvärr inte upp som vi har hoppats men det finns också förklaringar till det. En är naturligtvis coronapandemin som lett till att många sitter hemma och jobbar. En annan viktig aspekt är beteendefrågan. Så länge det är enklare att köra bil är det svårt att ändra vardagliga mönster.
Anna Garde och hennes kollegor på kommunens trafikavdelning försöker få in ett mer cykelbefrämjande tänk i exempelvis de detaljplaner som tas fram. Det kan handla om att informera byggherrar om vikten av att det finns cykelförråd och att cykelparkeringar är attraktivare än bilparkeringar.
– Visst finns det en förbättringspotential i infrastrukturen för cykel men det är viktigt att påminna om att det faktiskt blir bättre och bättre för varje år.