Köpcentret i Tuna park är nästintill fullt uthyrt, men det finns ett par luckor. Nu är det klart att en av dessa fylls i sommar då en tidigare bekant butikskedja gör comeback i Eskilstuna.
– Tuna park är en stark handelsplats i regionen och vi saknar en Hallbergs guld här, säger Anders Glemsjö, etableringschef i Sverige och Finland på Iduna AB, och fortsätter:
– Vi har sedan tidigare en Guldfynd och en Albrekts guld i Tuna park. Det blev ett bra hörnläge i huset ledigt som passade oss bra ytmässigt.
Han berättar att butiken blir 97 kvadratmeter stor och att man nu letar folk.
– Vi håller just nu på att rekrytera personal. En butikschef och fyra säljare är grunden. Exakt datum när vi öppnar är inte satt men i slutet av juni 2023.
Iduna AB heter koncernen bakom Hallbergs guld, som äger fem guldsmedskedjor.
– Kultajousi heter vi i Finland med 70 butiker. I Sverige har vi Guldfynd med 117 butiker, Albrekts guld med 40 butiker och Hallbergs guld med snart 33 butiker. Vi har även en butik som heter Lyxxa i Väla utanför Helsingborg, berättar Glemsjö.
I Sverige har de 31 Hallbergs guld just nu.
– Men vi öppnar två till under året varav Tuna park är den ena och den andra i Valbo utanför Gävle.
De som bott i Eskilstuna länge kanske känner igen butikens namn.
– För lång tid tillbaka fanns en Hallbergs guld i Eskilstuna centrum, men den stängde i början av 2000-talet.
Han ser fram emot att få öppna en ny butik i Eskilstuna.
– Butiken kommer ha vårt senaste Hallbergs-koncept som innehåller många varumärken. Exempelvis kommer Pandora och Thomas Sabo ha egna shop in shop i butiken vilket känns väldigt kul, avslutar Anders Glemsjö.
Och Tuna park är givetvis glada över att få ännu en hyresgäst i gallerian.
– Tuna park har haft en positiv utveckling i många år vilket gör att intresset att etablera sig på området är stort, säger Veronica Gustafsson, centrumchef i Tuna park.
Hallbergs tar över Rituals gamla lokal vid entré ett och ombyggnation av lokalen kommer att påbörjas redan inom ett par veckor.
– Vi är glada över att öka vårt utbud ytterligare och tillföra ett nytt varumärke till Eskilstuna.