Tuna Park fortsätter att öka omsättningen

Tuna Parks omsättning uppgick förra året till 416 miljoner kronor. Därmed överträffades den tidigare toppnoteringen från 2010 med knapp marginal.

Eskilstuna2015-02-02 06:10

– Jag kan inte vara mer nöjd. Det som vi har åstadkommit här tillsammans är superhäftigt, säger Marika Vänska, centrumledare för Tuna Park.

Omsättningen förra året på 416 miljoner kronor är en miljon kronor högre än den tidigare toppnoteringen från 2010.

– Det året hade man väldigt många artister som uppträdde på Tuna Park. Det förklarar det resultatet, säger Marika Vänskä.

Efter 2010 sjönk omsättningen under några år för att vända uppåt igen 2013. Förra året var Marika Vänskäs första år som centrumledare. Strategin att locka folk till köpcentret med artister har ersatts av ett nytt koncept.

– Att ta in artister brukar vara populärt, men då kanske man kommer hit utan att konsumera någonting. Vi vill ha besöksanledningar som känns värdefulla för besökarna, men som också inspirerar till köp.

– Jag utvecklade tillsammans med butikscheferna en eventmall där vi framför allt lyfter våra egna butiker, våra egna produkter och vår egen personal. Personalen är ju proffs på de produkter de säljer.

Under 2014 har ett antal event på olika teman anordnats, till exempel en weekend på temat höstmys. Under 2015 kommer det att bli flera event, bland annat på temat sport.

Tuna Park har under 2014 fortsatt att utveckla köpcentret utifrån önskemål från besökarna.

– Det efterfrågades sittplatser så vi har skapat små sittgrupper. Vi har totalt åtta sittgrupper. Det är fyra sittgrupper mer än vi hade tidigare.

I höstas öppnade Tele2 och Espresso House i Tuna Park.

– Det går jättebra. Vi är jättenöjda med hur allting flyter på. Vi har mycket gäster hela tiden, säger Maria Princis, platschef på Espresso House.

Tuna Park började förra året att erbjuda föreningar att komma till köpcentret och visa upp sig på restaurangtorget.

– Vi fick så otroligt mycket bra feedback från både föreningar och besökare så vi utvecklar det ännu mer i år och lägger mer resurser på det, säger Marika Vänskä.

Tuna Park kommer i år att börja dela ut ett idrottsstipendium till föreningar som har utmärkt sig. Stipendiet kommer att delas ut den 22 februari i samband med sportlovet.

– Den strategi vi tog fram inför 2014 fortsätter vi med. Våra hjärtefrågor är fortfarande gemenskap, vi vill vara hela Eskilstunas angelägenhet, vi vill att det ska hända saker i huset.

Den 26 mars ska kommunfullmäktige fatta beslut om en detaljplaneändring som möjliggör att Tuna Parks handelsområde utökas.

– Det blir i så fall en historisk förnyelse med fler butiker, fler kollegor och kanske nya varumärken som inte finns i kommunen.

Tuna Parks positiva utveckling ligger i linje med den för Eskilstunas handel som helhet. Under perioden 2008-2013 växte kommunens detaljhandel med 16 procent, enligt en rapport som HUI Research i höstas tog fram på uppdrag av en samverkansgrupp bestående av bland andra Tuna Park och Eskilstuna Innerstad.

– Vi måste samarbeta för att behålla konsumenterna lokalt inom kommunen. Vårt gemensamma mål är ju ökat handelsindex. Det tjänar alla på, säger Marika Vänskä.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om